This is the Sint Martin way! - Reisverslag uit Anguilla, Anguilla van Ruud - WaarBenJij.nu This is the Sint Martin way! - Reisverslag uit Anguilla, Anguilla van Ruud - WaarBenJij.nu

This is the Sint Martin way!

Blijf op de hoogte en volg Ruud

01 Mei 2013 | Anguilla, Anguilla

Zondagochtend ben ik om 5:00 richting schiphol vertrokken. Tijdens de vlucht gelukkig nog wat kunnen slapen. Op het Prinses Juliana vliegveld op Sint Maarten werd ik opgewacht door mijn toekomstige baas van het ingenieursbureau waar ik aan de slag ging.

Bij aankomst zijn we meteen even een welkomstdrankje gaan drinken op een erg mooi strand. Daarna zijn we doorgereden naar kantoor om mijn auto op te halen die al klaar stond. Ik kreeg meteen een gloednieuwe Kia Picanto en Blackberry mee, dit was dus meteen erg goed geregeld! 
Vervolgens samen meteen boodschappen gedaan, Amerikaanse en Nederlandse Jumbo producten staan door elkaar in de supermarkt en betalen met dollars wat in Antilliaanse guldens stond aangegeven, was meteen even wennen en ook dat iemand de boodschappen voor je inpakt.
Daarna doorgereden over de slechte bergweggetjes naar mijn hotel en ingechecked en was ik eindelijk daar rond 13:00 en zou ik de volgende dag op mijn werk beginnen. Het appartement is heel netjes met internet en BVN Nederlandse tv zender.

Ik wilde een klein rondje gaan rijden om even rond te kijken. Op de terugweg was de enige weg afgezet door politie en had ik geen idee wat er aan de hand was. Vervolgens kom ik bij een rotonde aan en vraagt een politieagent of ik hem kan helpen, door de rotonde met mijn auto te blokkeren door die er schuin voor te parkeren haha (zie foto voorste grijze auto van mij). Ik de auto geparkeerd en uitgestapt, langzamerhand begon er achter een file te ontstaan van uiteindelijk wel één kilometer, o.a. met volle toeristenbussen. Dit was voor de kinder carnavalsoptocht die langs zou komen. Deze heb ik bekeken (zie foto’s). Vrachtwagens met een hele wand met Caribische muziek (xylofoon klanken) ontzettend hard aan. Dit waren dus meteen een hoop indrukken tussen de alleen maar donkere mensen haha.

De eerste werkdag is mijn plaats toegewezen en heb ik mijn collega’s ontmoet. Er werken totaal 11 mensen bij het bedrijf, waarvan 3 stagiaires. Er is een bouwkunde “afdeling” van 3 man, en de rest is civiel. Er is één pool en één Antilliaan die Engels spreken, de rest praat Nederlands. Vergaderen en corresponderen doen we in het Engels. Het bedrijf is vooral bezig met het ontwerpen van wegen en daarnaast waterbouwkundige werken. Ik ben begonnen als tekenaar/ ontwerper en heb een uitbreiding van een “duiker” (tunnel waar water onder een weg door kan stromen) toegewezen gekregen, wat aanbesteed moet gaan worden. Hier zit ook een regelwerk met deuren en schuiven bij, waarmee de waterdoorvoer en de waterpeilen geregeld kunnen worden. Als het erg hard regent raast water de bergen met een noodgang af, en moet dit veilig afgevoerd kunnen worden. Op dit moment moeten ze telkens een noodgeul graven richting zee. Een interessant projectje.

De sfeer op het kantoor is wel even wennen, iedereen is erg op zichzelf en er wordt weinig toegelicht en er wordt weinig interesse getoond, waarschijnlijk is dit een beetje Antilliaans. De stagiaires moesten meteen hun hart bij mij luchten, dat ze zich al 10 weken kapot verveelden en dat niemand er wat om geeft. Vervolgens zitten ze dus ook films, voetbal enz. naast mij te kijken en hoor ik andere klachten wat eigenlijk niet echt motiverend was voor de eerste dagen… erg apart. Verder hoorde ik ook de meest belachelijke verhalen wat hier allemaal gebeurd en wat in Nederland echt ondenkbaar is.

Het bekendste project van het bedrijf is de begeleiding van een grote brug naar het vliegveld waar het hele eiland wel van af weet, wat een grote verbetering zal zijn. Deze brug is een alternatief voor de enige ophaalbrug die nu twee keer per dag open open staat (10 min) wat een file veroorzaakt over bijna het halve eiland. Er wordt a.s. zaterdag een brugdeel vanuit Nederland verscheept die maar net door deze ophaalbrug past (50cm speling) en daarvoor 2 uur open moet staan, chaos op het eiland dan dus haha. In de krant staat aangeven dat die donderdag of vrijdag aankomt, maar dat is zaterdag haha, ach ja Antillen zullen we maar zeggen hè…
Uitbetaling is in ouderwetse checks hier nog haha!
Er zijn heel veel donkere mensen op het eiland wat wel even wennen is, omdat in mijn eigen leefomgeving, ik dit zo goed als niet had. De Antillianen zijn of héél dik of héél dun en er lijkt niets tussen te zitten. Ze zijn hier erg Amerikaans gericht en zien er dan ook vaak “getto”uit, dus grote gouden kettingen, doek op hun hoofd met een pet erop, wijde kleding en lawaaierige auto’s met dure velgen enz. enz. Er zijn ook een aantal getto wijken die blijkbaar onveilig zijn en er wordt regelmatig ingebroken in minder veilige wijken. Sommige wijken en straten zien er ook wel slecht uit. Gelukkig zit ik in een goede wijk. Maar dit is natuurlijk maar een deel van de bevolking en er zijn genoeg goede mensen.

Inmiddels ben ik over mijn jetlag/ cultuurshock heen, sommige dingen zijn toch wel heel anders en is er weinig Nederlands te vinden. Bijvoorbeeld het verkeer. De verkeersborden zijn wel Nederlands maar het verkeer is een chaos. Veel mensen hebben geen rijbewijs en er rijden mensen rond met een bierfles aan het stuur en drinkend auto te rijden, wat soort van getolereerd wordt door de politie… dus ik zal maar niet te vaak vlak langs de weg gaan lopen.

Het weer is tot nu toe elke dag super natuurlijk!. 25 graden, lekker windje, super mooie stranden en baaien, helder water enz. Alles gaat op zijn Antilliaans, langzaam dus. Als er geen cruiseschepen zijn met toeristen gaan winkels gewoon dicht. Ik zal nog gaan kijken voor duik, zeil en roei verenigingen.
Als ik terug kom van mijn werk is het nog maar een uurtje licht helaas en is het 18:00 en in Nederland al weer 24:00 dus contact doordeweeks is helaas lastig met 6 uur tijd verschil (6 uur eerder)… Mijn telefoonnummer hier is: 001721-520-5209.
Met de stagiaires kan ik goed opschieten, uit eten geweest een keer samen en op vrijdag mee uit geweest. Zaterdag een barbecue met een kennis van Jackson gehad, met die vrienden daarvan op het strand, dat was heel relaxed. Tot ‘s-avonds laat want dan is het gewoon nog warm.
Carnaval is a.s. maandag tot en met woensdag en tegelijk met Koninginnedag wat zeker een ervaring wordt! Dit is heel Braziliaans.
Veel indrukken en druk gehad dus de eerste week en een heftige week!

Zie foto’s in de volgende link: https://www.dropbox.com/sh/xtxzy140l655j8d/QsrDojXC3t

Groeten Ruud


  • 01 Mei 2013 - 08:53

    Mam:

    Hoi Ruud,

    Leuk verslag! Ik kan me nu meer de cultuurshock voorstellen, tussen die negers met gouden kettingen haha!
    Geniet ervan en hopelijk tot binnenkort!
    Mam

  • 01 Mei 2013 - 10:38

    Eline:

    Wow Ruud, ziet er echt heerlijk uit! Wel even een heel andere wereld zo te horen.
    Succes op je werk, hopelijk ben je gauw gewend. Wel fijn dat het allemaal meteen zo goed geregeld is. Dat is vast een hele opluchting!
    Geniet ervan, vooral van het heerlijke weer en het water :D wij zijn jaloers ;)

  • 01 Mei 2013 - 13:56

    Pap:

    Leuk om je verhaal nu ook op schrift te zien.
    Raar dat jij nu midden in de carnaval zit !
    Hoor dat deze week wel , komt het ook in je volgende verslag ?

  • 01 Mei 2013 - 22:32

    Jax:

    Ruudie,

    Fijn dat je het naar je zin hebt... je zult inderdaad even je draai nog moeten vinden maar dat is even een paar weken en dan zit je er denk ik wel in. Fijn dat Lau je meegenomen heeft naar een BBQ ... komt goed! Leuke fotos ook! KIA rijd fijn he ;) lol hahaha HAVE FUN AND ENJOY!

    Ruudie houd je taai!

  • 02 Mei 2013 - 17:54

    Lonneke:

    Haihai,

    Dat moet wel even wennen zijn op zo'n andere werkplek! Je zal je eigen manier moeten vinden om in zo'n nieuwe werk situatie je weg te vinden. Komt goed! In ieder geval fijn dat het klikt met de stagiaires (zijn dat dan ook twee vrouwen of klinkt dat alleen maar zo? )

    Hopelijk ga je een leuk weekend tegemoet, enjoy!

    Xx

  • 03 Mei 2013 - 15:10

    Henrie:

    Coooool! Haha en als ze de stagiaires niet aardig zijn.. ze zijn over een paar weken toch weer weg. Nieuwe ronde, nieuwe kansen ;) en kan je niet picasa gebruiken voor de foto's? Dropbox laadt ze niet :( Spreek je, laters

  • 05 Mei 2013 - 23:48

    Koen:

    Kerel,

    mooi verhaal al zeg! Kunnen we jou over een tijdje zongebruind en met een flinke buik en gouden kettingen in Nederland verwachten?
    Geniet er in ieder geval van kerel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Anguilla, Anguilla

Ruud

Dit is mijn dagboek van mijn reizen! veel leesplezier!

Actief sinds 13 Sept. 2010
Verslag gelezen: 538
Totaal aantal bezoekers 22134

Voorgaande reizen:

03 April 2012 - 19 Juni 2012

Sawadee! southeast Asia

14 September 2010 - 23 December 2010

Going to OZ!

21 April 2013 - 30 November -0001

Working and living on SXM Sint Maarten

Landen bezocht: