Same same, but different - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ruud - WaarBenJij.nu Same same, but different - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ruud - WaarBenJij.nu

Same same, but different

Door: ruudvanhezewijk

Blijf op de hoogte en volg Ruud

27 April 2012 | Laos, Vientiane

Thailand

Songkran
13 tot 17 april zou het nieuwjaar zijn in Thailand. Genaamd Songkran. Songkran is beroemd om de watergevechten die 4 dagen plaatsvinden, eigenlijk 6 dagen er wordt al 2 dagen eerder volop water gegooid. Je bent nergens veiligtijdens deze dagen en je moet dus alles waterproof maken of niet op straat dragen omdat alles doorweekt wordt. Mensen staan langs de weg met tuinslangen en grote watertonnen waar ze waterpistolen en emmers " buckets" vullen en op mensen op straat gooien. Maakt niet uit of je op een fiets of scooter zit. Iedereen vind het nog leuker om er ijswater van te mmaken door grote blokken ijs in het water te laten smelten, mensen gillen dan van de kou. Vergeet niet dat het buiten 35-40 graden is, maar het is lekker om af te koelen. Na een hele dag doorweekt rond te lopen raak je wel een beetje onderkoeld en duurt het even voordat je weer opgewarmt bent. In Chiangmai was het een gekkehuis, files met pickups op de straten waar mensen achterinzitten met een grote tank water en emmers en waterpistrolen die je te grazen nemen. Wij zijn ook achterop een pickup gesprongen en hebben zo veel mensen geraakt. Aan de andere kant van de stad zijn we nadat het water op was van de pickup gespronghen en daar rond gaan lopen. Het was extra leuk hier omdat daar bijna geen toeristen komen, de locals vonden het dus extra leuk om een watergevecht met ons te houden. We werden op een danspodium uitgenodigd waar eigenlijk alleen Thaise VIPS op mochten, daarbovenop hadden we veel water en konden we het publiek nat gooien. In de stad ligt een rivier waar mensen in zwommen en waar water uitgeschept werd doormiddel van een touw aan de emmers. Na 2 dagen heb je het wel gehad met het water en probeer je droog te blijven, alleen naar een restaurant 100meter verderop lopen haal je al niet droog. Naast het hostel was een groot dancepodium opgebouwd waar bekende djs kwamen, waaronder Marco V.
We hebben rondgehangen in a Litlle bird en joker brothers hostel, waar erg leukje mensen zaten. Raare duitser Rolf ontmoet. De bedden waren 2,50euro per nacht, ontzettend goedkoop dus, thuis betaal ik meer per nacht voor mijn kamer aan huur. De Scooterhuur is ook maar 3euro per dag, dus gelijk maar 6 dagen gehuurd, vervolgens niet veel gebruikt ivm Songkran. Uit eten elke dag voor 3 euro met drinken voor een westerse maaltijd, wat het gevolg heeft dat sommige mensen 2 of 3 maaltijden bestellen en alleen de lekkere dingen opeten. Je kan op straat zelfs een soort Nasi maaltijd krijgen voor maar 1 euro.

Om van het water te ontsnappen hadden we besloten om scooters te huren en naar Pai te rijden. Dit was een tocht van 8uur rijden. Om droog bij de scooterverhuur te komen zijn we vroeg vertrokken en de taxipickup waterdichtgemaakt zodat onze tassen niet nat werden. De tocht naar Pai was super cool om te rijden, slingerende weggentjes door de bergen met heel mooie uitzichten. Zelfs op de scooter was het nog warm, geklukkig was de weg goed, sommige stukken hebben we zelfs 90km/h gereden. Maar tijdens de rit moest je goed oppassen met mensen met buckets langs de weg en proberen er droog langs te rijden, soms kreeg je drie emmers tegelijk over je heen. Met 70km/h komt dat ook vrij hard aan! Gekke thaise mensen, staan langs een snelweg met emmers water op scooters te gooien die vervolgens niets meer zien, ontzettend gevaarlijk natuurlijk. Soms zijn het ook kinderen van 4 jaar oude die langs een snelweg emmers staan te gooien. In nederland laat je die kinderen niet eens op een woonerf rondlopen. Onderweg zijn we bij een hoge waterval gestopt waar je ook kon zwemmen en bij een restaurantje in the middle of nowhere wat opvallend luxe was met flatscreentvs, internet en modern ingerichte ruimtes met stoelen in de vorm van handen.

Pai
Pai is een hippiedorpje, ookal heb ik daar niet veel van gemerkt. We hadden een mooi guesthouse in de jungle met bamboe overal en hangmatten en een zwembad. Savonds was er een feest georganiseerd wat heel gezellig was. Er was een groot scherm waar we de film The Beach hebben gekeken, die over het eiland PhiPhi gaat in het zuiden van Thailand waar ik nog heen ga. In pai hebben we de scooters nog 3 dagen gehouden en de omgeving verkend. o.a zijn we naar een waterfall geweest waar je vanaf kon glijden. De eigenaresse van het hostel heette Darling en was heel aardig en moest zelfs huilen toen we vertrokken uit het hostel. In pai heb ik een kookcursus gedaan, de kookcursus in Chiangmai was niet doorgegaan omdat het onmogelijk was om er te komen inverband met Songkran. Tijdens deze cursus heb ik 6 maaltijden gemaakt die allemaal erg lekker waren. O.a. hierdoor begin ik de Thaise gerechten erg lekker te vinden, zeker de gerechten met cocosnoot.
Na Pai zijn we met een VIP minibus naar Laos gereden, die weer via Chiang Mai reed, een rit van 10 uur om savonds laat in een belachelijk slecht en smerig hostel aan te komen, gelukkig was dit maar voor een nacht. Er stond tot onze verbazing wel een tv, waarop we een film hebben gekeken.

Laos

Chiang kong
Dit is de plaats waar je de grens over kan gaan. Aan de ene kant ga je Thailand uit en aan de andere kant ga je Laos binnen. Crossed the boarder over de Mekong rivier met een boot, waar ik geen kaartje voor had gekocht, dus heb ik eigenlijk soort van illegaal de grens overgestoken, haha. Bij het wachten voor de paspoorten riepen ze de namen om voor de visas die klaar waren, bij de naam Rudolf moest iedereen hard lachen en vervolgens wist iedereen mijn naam. Geld gepint 1.000.000 Kip wat ongeveer 100euro is. Miljonair op dat moment! Alles is in Laos is zelfs nog goedkoper dan in Thailand. De grenscontrole was erg chaotisch en er zat totaal geen systeem in, we moesten drie keer in een busje ergens naartoe waar je telkens moest wachten. Ook een keer achterop een pickup met teveel mensen, wat voelde alsof je illegaal met een aantal andere illegalen de grens overgesmokkeld werd. Overal staat aangegeven Laos P.D.R. Wat staat voor Please Don' t Rush. Alles gaat dus op het tempo van een laosburger, waarvan niemand weet hoe je een laospersoon noemt.

Na de grens een zogenaamde slowboat gepakt voor twee volle dagen varen, dit was erg lang. Het was een houten lange boot waar busstoelen ingezet waren. Alles is hier erg geimproviceerd. De boot moest soms over de rotsen raften over de Mekong rivier, welke soms erg hard stroomde. Er zijn ook speedboats maar die zijn gevaarlijk in verband met de rotsen in het water. Vanuit de boot waren er mooie uitzichten op de aparte bergen, kleine dorpjes, kinderen die aan het zwemmen waren en mensen die traditioneel aan het vissen waren. Ook waren er mensen langs de waterkant bezig met schalen om waarschijnlijk goud uit het water te halen. Op de boot waren een aantal erg grappige kleine locale kinderen.

In Prebak gestopt met de slowboat, daar een nacht gebleven en de volgende dag verder gevaren. Wanneer we aan wal kwamen zag ik pas echt Laos voor het eerst, en merkte ik dat het anders is als Thailand. Kleine kinderen schooide meteen om Coca cola die ik in mijn tas had zitten en na 3 minuten stond er een hele groep kinderen om mij heen omdat ze allemaal mijn waterpistool wilde hebben die ik tijdens Songkran had gekocht en die aan mijn tas bungelde.

Luang Prabang
De volgende dag zijn we naar de eindbestemming van de slowboat gevaren. Luang Prabang. Dit is een grappig klein stadje, hier heb ik een fiets gehuurd voor 1 euro voor een hele dag en de stad een beetje gaan verkennen. In het hostel hadden ze slangenwiskey. Er zit een grote slang in deze fles. De wiskey is niet zo smerig is als het klinkt, ze verkopen deze flessen overal. Alle touristen spullen zijn overal hetzelfde en de winkels zijn daardoor heel kaal. Er is weinig keus, bijvoorbeeld zijn er maar drie soorten toeristent-shirts die je kan kopen, die ze overal verkopen. Waarschijnlijk is dit i.v.m. het communisme. Er zijn hier ook geen Macdonaldsketens ofzo te vinden. Ik probeer al dagenlang een horloge te kopen maar die zijn nergens te vinden. Misschien dat daarom alles langzamer gaat omdat niemand de tijd weet.
In Laos moeten alle barren om 23:00 sluiten, na die tijd is het alleen toegestaan om te bowlen. Alle westerse mensen gaan daarom bowlen, na de bar, in een betonnen hal ver buiten de stad waar je met een tuktuk naartoe moet.
We zijn de volgende dag naar een waterfall geweest mooier dan de vorige, met slingertouw aan een boom. Overal waren kleine watervalletjes en poeltjes en het water was erg helder blauw. Bij de grootste waterval mocht je niet zwemmen, erin gesprongen en erg coole foto's gemaakt met een onderwatercamera. Nadat we eruit gingen waren er wel 40 andere mensen die er ook aan het zwemmen waren haha.

Als je lang achter de computer zit vergeet je bijna dat je niet thuis bent, ook wordt ik nog steeds wakker en besef ik opeens weer dat ik niet thuis ben.

Vang Vieng
Na Luang Prabang een bus gepakt naar Vang Vieng, dit was een busrit van 5 uur. Dit was de ergste busrit die ik ooit gehad heb. De wegen slingerde alle kanten op, de airco werkte niet en de wegen waren slecht waardoor je constant door elkaar geschud wordt. De weg is op veel plaatsen enkel menggranulaat, wat ze in nederland als fundering voor een asfaltweg gebruiken een en al kiezels dus. Onderweg nog Lao mensen(?) gezien op een scooter met AK47's op hun rug, koeien op de weg en nog wat gekke dingen. De gevaarlijke rijstijl went ondertussen wel.
Vang Vieng is een echt toeristendorpje. Er zijn overal westerse barren met amerikaans series op tv zoals Friends, Familyguy en Southpark. Overal zijn sandwiches te krijgen met belachelijk veel vulling voor weinig geld. Het is fijn om weer normaal (vers!) brood te kunnen eten.
Iedereen gaat naar dit dorpje voor het bekende tuben. Je gaat dan met een band op de rivier ( die vrij hard stroomt) de rivier af. Langs de rivier staan kleine cafeetjes waar leuke feesten zijn. Je wordt dan binnengehaald door het personeel die een touw naar je toe gooit. Je krijgt bandjes bij elke keer dat je een bar binnenkomt, sommige mensen hebben dan ook hun halve arm vol hangen en blijven 3 weken.
Doordat de rivier flink stroomt en veel stukken ondiep zijn er er veel alcohol wordt gedronken overleven best veel mensen dit niet. Vorig jaar zijn er 27 mensen overleden en net hoorde ik zelfs 47! Het is dus best gevaarlijk. Er worden ook tshirts gemaakt met daarop: I survived tubing.
Een fles tiger whiskey kost hier ook bijna evenveel als water en je kan een hele middag gratis drinken omdat er smiddags gratis buckets uitgedeeld worden, gratis shots krijgt bij de ingang en savonds in de bars precies hetzelfde gebeurd. Veel mensen begrijpen niet hoe ze hier winst maken als alles gratis is.
Vandaag een visum voor Vietnam aangevraagd. En morgen kayaken naar Vientaine om waarschijnlijk door te vliegen naar Hanoi.

Voor foto's zie volgende links:

• 27 April 2012 - 06:33

Jax:

Ruudie! Vet weer om je verhalen te lezen... Veel mensen al leren kennen begrijp ik uit het "we" verhaal en al veel gezien weer... De tijd vliegt voorbij volgens mij... geniet er daarom nog van. Wij gaan vanavond richting Valtho en zullen dan ook biertje op je drinken! Veel plz.

Jax

• 27 April 2012 - 08:50

Pleun:

Hee Ruudje,
    Echt super leuk om te lezen! Kan het me niet voorstellen dat iedereen je daar nat gooit haha moet er vast erg apart uitgezien hebben! Ik word wel een beetje jaloers als ik dit zo lees! Ik wil ook weer op reis! Super leuk dat je al zo veel verschillende dingen gezien hebt! Veel plezier nog, liefs Pleuntje

• 27 April 2012 - 08:57

Bram:

Maatie! Klinkt weer erg leuk allemaal. En een kookcursus, wanneer krijgen we de uitnodiging voor een eetfeestje bij jou thuis;)?
    Veel plezier nog en tot snel!

• 27 April 2012 - 10:18

Henrie:

Dat wordt een notering in de Quote500! ;) Leuk verhaal weer! Als Thailand al arm is, hoe arm is Laos dan!? Goede vlucht naar Hanoi!

• 27 April 2012 - 10:23

Lonneke:

Ontzettend gaaf! Ik wil ook! Je maakt echt heel veel mee daar volgens mij..

• 28 April 2012 - 14:11

Mam:

Ha Ruud,
    leuke en spectaculaire dingen maak je mee! Ik krijg ook zin om daar naartoe te gaan! Verheug me al op de Thaise maaltijd die je straks voor me gaat koken...!!!
    Liefs, mam