Loempia's, rijstvelden en kleine mensen met hoeden - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ruud - WaarBenJij.nu Loempia's, rijstvelden en kleine mensen met hoeden - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ruud - WaarBenJij.nu

Loempia's, rijstvelden en kleine mensen met hoeden

Door: ruudvanhezewijk

Blijf op de hoogte en volg Ruud

17 Mei 2012 | Vietnam, Hanoi

xin chào! (hallo in Vietnamees)

Mijn derde reisverslag, heeft even op zich laten wachten.

Laos

Na Vang Vieng ben ik met een groepje engelsen richting Vientiane gegaan, dit is de hoofdstad van Laos. Dit hebben we gecombineerd met een kano-tour op de Mekong rivier. Dit was erg leuk, onderweg van rotsen van 12 meter hoog gesprongen wat toch wel hoog is! De rit over de weg was heel oncomfortabel, de ergste die ik tot nu toe heb gehad. Dit was omdat de auto een pickup was met in de achterbak simpele bankjes. Daar zaten we met teveel mensen in, toeristen en ook met een aantal locals die aan de achterkant van de auto hingen die ook veel rijstzakken van 30kilo per stuk bijhadden. Daarnaast hadden we ook alle backpacks op het dak en natuurlijk de kano's. Oftewel overbeladen!! en dan over de meest slechte wegen die je kan voorstellen. Wat er ook nog bijkwam is dat er een vriend van de bestuurder voor ons reed en dat ze tegen elkaar aan het racen waren en teglijk de kuilen in de weg ontweken. Het was een open auto dus alles onder het stof van de onverharde wegen.

In Vientaine was niet veel te doen eigenlijk. Heb mijn paspoort terug gekregen door af te spreken op straat bij een grote boom vlakbij een busstop waar geen hokje of paal staat. Er kwam iemand op de afgesproken tijd naar dat punt en hield mijn paspoort in de lucht en toen wist ik dat ik bij hem moest zijn. Ik had mijn paspoort ingeleverd voor de visumaanvraag voor Vietnam in Vang Vieng en heb hem dus opgehaald in Vientaine. Het leek net een drugsdeal op straat, maar alles is na wat zorgen maken gelukkig goedgegaan en mijn paspoort teruggekregen.

De dag erna hebben we een vlucht gepakt van Vientaine naar Hanoi, Vietnam (in het noorden). Dit was een vlucht van een uur, vergeleken de bus van 28uur wat ik natuurlijk totaal niet zag zitten. Ook slechte verhalen gehoord over het passeren van de grens met mensen die je willen afzetten.

Vietnam

Hanoi
In hanoi aangekomen meteen de chaos van het verkeer ontdekt in Vietnam. Dit is niets vergeleken Bangkok of de rest van Thailand of Laos. Hier zijn tweebaans snelwegen met kruisingen zonder stoplichten, mensen die tegen het verkeer in rijden om af te slaan en iedereen zigzagt om elkaar heen. Toeteren doe je hier om de 2 seconden, wat sociaal is zodat mensen weten dat je naast, voor of achter iemand rijd. De meest rare toeter geluiden zijn in auto's ingebouwd, inclusief complete muziekjes als auto's achteruit rijden. Met de lichten flitsen is ook heel gebruikelijk.
Wachten tot er geen verkeer is om over te steken op straat is niet mogelijk. Je moet oversteken en de scooters om je heen laten zigzaggen om naar de andere kant van de weg te komen. Er zijn bijna geen voetgangersstoplichten.
De taxi naar het hotel reed expres naar het verkeerde hotel omdat de taxichauffeurs daar commissie voor krijgen. De naam van het hotel was compleet anders, maar de man voor de deur had een mooi zelf nagemaakte folder van de naam van ons hotel. Maar na lang volhouden dat het het verkeerde hotel was, is de taxi naar het goede hotel gereden.
Vanuit Hanoi hebben we samen een tour gedaan in Halong bay. Dit is een ontzettend mooie baai waar we hebben gekanoed en twee dagen op een boot hebben rondgevaren. Hier is ook een deel van de topgear aflevering in Vietnam opgenomen waar ze van hun brommers een waterscooter maken.
We hebben een oorlogmuseum bezocht over de vietnamoorlog met de amerikanen. Dit was erg indrukwekkend, vooral omdat er veel oorlogsvoertuigen stonden en omdat overal tekst bijstond vanuit vietnamees oogpunt. Ook was er veel amerikaans schroot van bijvoorbeeld neergehaalde vliegtuigen.
Ook een fietstaxi (riksja) naar de bekende gevangenis gepakt. Door miscommunicatie eerst naar het station gereden haha. In deze gevangenis hebben o.a. veel amerikaanse soldaten in de oorlog gevangen gezeten. Ook de bekenden amerikaanse politicus Mc. Cain heeft hier als piloot gevangen gezeten.
Veel streetfood geprobeerd in Hanoi. Zittend op kleuterstoeltjes aan kleutertafeltjes op de stoep langs de weg tussen alle vietnamezen. Hier hebben we o.a. duif geprobeerd, die wordt natuurlijk compleet geserveerd met poten en kop en alles. Toch maar even wat duiven hersenen geprobeerd...
Alles wat groeit of leeft wordt hier gekookt en gegeten. Natuurlijk de bekende hond en kat. Dat ben ik zelf nog niet tegen gekomen, maar wil ik wel proberen. Ook kan je het hart uit een levende slang bijten wat op dat moment dan nog klopt, dit is blijkbaar erg populair in Vietnam. Ik zelf heb vleermuis, kippentenen, kippenhart en vast nog andere dingen, waarvan je geen idee hebt wat het is, geprobeerd.

Ik knip dit verslag maar in tweeen anders wordt het te lang!
De rest volgt snel, en bedankt voor de leuke reacties van het vorige verslag!

Hier de link naar de nieuwe foto's:

• 17 Mei 2012 - 08:09

Pleun:

Hhahah nou op de foto te zien is die busreis best chill, beetje liggen ;).
    Volgens word je wel erg verwend daar en lust je dadelijk geen boterham met pindakaas meer na al die (heerlijke) maaltijden ;)

• 17 Mei 2012 - 18:34

Timon:

Nice man. wat moet t gaaf zijn om beetje door zo'n idiote stad te dolen!

• 18 Mei 2012 - 09:42

Papa:

Wat voor hoed draag je zelf inmiddels ?

• 18 Mei 2012 - 11:04

Henrie:

Zelfs vleermuis? :| Have fun nog!

• 06 Juni 2012 - 14:50

Marlies:

Ik lees met plezier je verhalen Ruud. Zie er goed uit en wat een belevenissen!! Dank voor je kaart nog, groetjes.