Helloo! my friend, massage?, tuk-tuk?,cheap-cheap! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ruud - WaarBenJij.nu Helloo! my friend, massage?, tuk-tuk?,cheap-cheap! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ruud - WaarBenJij.nu

Helloo! my friend, massage?, tuk-tuk?,cheap-cheap!

Door: ruudvanhezewijk

Blijf op de hoogte en volg Ruud

12 Juni 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Oke het is weer een hele tijd geleden. Ik zie dat ik met mijn reisverslag nog in Noord-Vietnam zit en ben ondertussen heel vietnam doorgereisd Cambodja en het zuiden van Thailand....

Over een week vlieg ik al weer naar huis, met gemengde gevoelens om naar huis te gaan.

Hier even snel wat highlights:
Vietnam
De volgende plaatsen heb ik verder in Vietnam bezocht: Hue, Hoi an, Nha Trang, Da lat, Mui Ne, Mekong delta en Saigon.

In Nha Trang heb ik mijn engelsen vrienden gedagh gezegd omdat zei verder gingen en niet veel tijd meer voor vietnam hadden. Ik vond het zonde om snel door Vietnam te reizen wat ik een erg leuk land vind. Het was raar om na 5 weken samen gereisd te hebben opeens alleen te zijn.
De volgende dag ben ik naar Vin Pearl land gegaan wat een super groot pretpark was. Pretpark, zwempark met glijbanen en een aquarium. Er was bijna niemand in het park en het was raar dat het nog open was in NL zou het al 5x gesloten zijn. Nergens wachtrijen heel relax. In het park een paar bekende gezien gelukkig en daarmee samen opgetrokken. De apen show was fantastisch met apen op fietsen die rondfietsden en nog veel meer.

In Dalat een super coole easyrider tour gedaan. met een hele club zelf op scooters dingen bezoeken. Alsof je in een hellsangels gang zit haha.

In Mui Ne een kitesurf cursuscursus gedaan. Heel cool, helaas was er de laatste dag geen wind en heb ik mijn cursus niet kunnen afmaken. Wel ben ik heel goed bevriend geworden met de Vietnamees die het mij leerde. We zijn samen uitgeweest en hebben samen gegeten enz. Hij heeft mij zelfs bij hem thuis uitgenodigd voor avondeten met familie en vrienden. Een erg leuke ervaring. In een simpel hutje met golfplaten op het dak een kip etent (die net uit de achtertuin gehaald is en geslacht) uit een kommetje etend zittend op de grond, met een grote taalbarriere haha. Maar wetend wat proost in het Vietnamees is helpt al een hele hoop.

Voor toelichting op de verhalebn zie de foto's. Foto's zeggen meer dan 1000 woorden zeggen ze ook wel.

In Saigon een tour gedaan naar het meest bevochte deel van Vietnam met de amerikanen. Hier is o.a. het tunnelsysteem nog toegankelijk. De gids was erg indrukwekkend omdat het een oorlogsveteraan was. Opmerkelijk was dat hij niet aan de Vietcong kant stond maar dat hij de US gejoined was. Hij vertelde (geemotioneerd) zijn hele levens verhaal en vertelde alles van twee kanten, o.a. omdat hij ook gevangen gezeten had en de propoganda heeft moeten aanhoren.
Bier drinken in een restaurant voor 25cent per biertje laat je beseffen dat vietnam (en de rest van azie) toch erg goedkoop is af en toe ;)
In saigon heb ik ook met een AK47, M16 en M60 machinegeweer geschoten, wat ook een erg leuke ervaring is. Ook het oorlogsmuseum bezocht wat erg harde en indrukwekkende foto's bezitte. (misschien opletten bij de foto's bekijken). De cultuur is hier echt anders, in NL zouden ze deze foto's niet in een museum hangen.
Mekong delta was erg mooi. Wel op 5 verschillende boten gezeten. veel dingen bezocht o.a. een visfarm met belachelijk veel vissen erin, dat het water 2 meter hoog spatten als je een beetje visvoer erin gooide.
Oja en mijn hoofd compleet kaal laten scheren wat ik nu net terug zie op de foto's en al weer vergeten was haha.

Cambodja
Met de boot naar cambodja gevaren.
S21 museum/ gevangenis bezocht. Was erg donker daar. De meest sombere plaats waar ik ooit geweest ben. Ook bij de killingfields een audiotour gedaan en wat je daar te horen krijgt is ongeloofelijk. O.a. zie je een boom waar de soldaten baby's tegen dood sloegen en andere rare manieren die ze verzonnen om mensen te doden om kogels te sparen, en honderden massagraven en botten die nog steeds te voorschijn komen. Pol Pot had hele rare gedachtes, o.a. om iedereen uit de stad te verdrijven waardoor er bijna niemad meer in steden woonden en uiteindelijk zijn er 1 op 4 cambodianen vermoord in het hele land. Hierdoor zie je ook weinig oude mensen. In cambodja zijn ze ook een stuk armer, er rijden minder auto's/brommers alles is stoffig, wat je in europa zo normaal vind dat de straat schoon is, en er wordt veel lopend en met paard en wagen gedaan.
De bekende tempels bezocht in siem reap, wat toch wel erg indrukwekkend was (groot!) wat ik eigenlijk niet helemaal had verwacht na de vele tempels die ik al gezien had.

Thailand
Thailand is toch wel een stuk rijker en westers, dit was weer even fijn om naar terug te keren.
Aantal super mooie eilanden bezocht. Niet altijd goed weer door regenseizoen. Advanced duikcursus gehaald en veel erg mooie duiken gedaan.
Bekende fullmoonparty gedaan wat een echte ervaring was, zelfs daarna nog de afterparty gedaan wat nog cooler was.


Dit waren zo de highlights die ik me kan bedenken zo snel. Geen idee of het een beetje overkomt maar kijk de foto's zal ik zeggen.

Hier de linken naar de meerdere albums, met wat foto's die ik zelf nog niet eens bekeken heb:

https://picasaweb.google.com/117228420802078586313/FotoS120502Tot120505?authkey=Gv1sRgCI__hIGXyozO6AE

https://picasaweb.google.com/117228420802078586313/FotoS120505Tot120516ZonderTelFotoS?authkey=Gv1sRgCOHViOiupN_91AE

https://picasaweb.google.com/117228420802078586313/BaiFotoS?authkey=Gv1sRgCNvk3MyggKb8eQ

https://picasaweb.google.com/117228420802078586313/TelefoonfotoSDalat?authkey=Gv1sRgCLfb8aSW39jK1gE

https://picasaweb.google.com/117228420802078586313/FotoS120517Tot12052502?authkey=Gv1sRgCO6l1YuEn-WchwE

https://picasaweb.google.com/117228420802078586313/FotoS120525Tot12060202?authkey=Gv1sRgCIqFvvS8s6_qgwE


De 19e Juni savonds land ik al op schiphol, nog maar een paar dagen!

groeten Ruud

  • 12 Juni 2012 - 13:43

    Pleun:

    Elk geluidje die een wok maakt als hij van de trap af valt heb je wel bezocht zie ik.
    Heftig verhaal Ruud, vooral de gruwelijke kant van Cambodja. Zeker vet om met een echte gun te komen schieten, leuke foto's, ben benieuwd naar je verhaal als je weer terug bent!
    Geniet er nog maar even van!

    Grtzz

  • 12 Juni 2012 - 17:33

    Cora:

    Jeetje, er zitten een aantal heftige foto's tussen zeg!
    Je hebt wel al veel gedaan! Wat zijn je plannen deze laatste week? Lekker chillen op je billen op je Thaise eilandjes?
    Over 3,5 week vertrek ik! Wil graag nog ff je tips horen voor Thailand :D
    Tot snel! Geniet er nog even van! Xx

  • 13 Juni 2012 - 12:31

    Pap:

    Wil je verhaal bij de foto's graag horen .
    Tot dinsdag op Schiphol.

  • 14 Juni 2012 - 12:22

    Lonneke:

    Gaaf verhaal en gave foto's Ruud! Indrukwekkend. Heb er een aantal opmerkingen bij geplaatst, heb je vast al een hele lading aan mails van nu :)
    Misschien gaan Gunther en ik in augustus ook wel naar Azie als ik dit alles zo van jou zie.. Tot volgende week Rudolf xx Lon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Dit is mijn dagboek van mijn reizen! veel leesplezier!

Actief sinds 13 Sept. 2010
Verslag gelezen: 459
Totaal aantal bezoekers 22318

Voorgaande reizen:

03 April 2012 - 19 Juni 2012

Sawadee! southeast Asia

14 September 2010 - 23 December 2010

Going to OZ!

21 April 2013 - 30 November -0001

Working and living on SXM Sint Maarten

Landen bezocht: