Driving down the Great ocean road! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Ruud - WaarBenJij.nu Driving down the Great ocean road! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Ruud - WaarBenJij.nu

Driving down the Great ocean road!

Door: ruudvanhezewijk

Blijf op de hoogte en volg Ruud

09 December 2010 | Australië, Melbourne

Relocation van Adelaide naar Melbourne

Hallo beste lezer, hier weer een verhaal van de andere kant van de aarde!
In een heel korte tijd heb ik samen met een duitser, genaamd Alexander, besloten om samen een relocation voertuig te huren en zelf naar Melbourne te rijden. Relocation is ideaal, dit betekend dat een verhuurbedrijf auto's te weinig heeft op hun verstiging in een bepaalde stad, en dat deze terug moeten worden gereden. Voor maar 25 dollar per dag konden wij een groote four wheel drive pickup naar Melbourne over de bekende Great ocean road rijden! De pickup had achterop een soort van huisje wat de auto een luxe camper maakte, het dak kon opgeklapt worden zodat je er in kon staan en er zat ook zelfs een airco in! De normale huurprijs van deze luxe auto was meer als 170 dollar per dag.
We hebben de terreinwagen buiten de stad opgehaald, met twee bussen zijn we naar het ophaalpunt gereden. De auto was een 4wd pickup, 3liter diesel Toyota Hilux. De camper was overcompleet met gps noodsignaal en offroad air-krik, die je eigenlijk alleen in de outback nodig hebt. Alexander was nog geen 21 en daarom mocht hij de auto niet besturen, ik heb dus de hele rit gereden wat ik niet erg vond natuurlijk. De eerste dag heb ik 350 kilomter gereden, dit eerste stuk van de totaal 1100km was niet erg interessant. Dit was vooral door kleine dorpjes en langs de weg zag je alleen maar dode kangaroos, soms half weggerot omdat niemand ze opruimt. De eerste avond hebben we geslapen naast een sportcentrum, daar illegaal stroom afgetapt. Dit was bij een afgelegen sportcentrum die niet op slot was waar je zo de gymzaal in kon en dus ook de douches kon gebruiken. De volgende ochtend zijn we dan ook tijdens het douchen weggestuurd. Daarna verder gereden en bijna een wilde kangaroo aangereden. Het begin van de Great ocean road bereikt later die middag, en na een tijdje een hele hoop wilde koala's gezien naast en boven de weg in de bomen. Natuurlijk ontzettende mooie uitzichten gezien onderweg, ongeloofelijk mooi is het langs de Great ocean road! Vooral steile kliffen waar de golven op slaan is er te zien, in plaats van stranden, zie de foto's! Bij de stranden kon je goed zien hoe groot de golven waren en hoeveel kracht er achter zat, hier wilde je echt niet gaan zwemmen!
De tweede nacht hebben we geslapen op een camping vlakbij de 12 apostelen. De 12 apostelen zijn de bekendste rotsen van de great ocean road, dit zijn een groep rotsen die voor de kust uit het water steken, gevormd door erosie.
Op het begin van de derde dag was het minder mooi weer, het regende zelfs na het camperen op de camping. De tweede dag hebben we 400 kilometer gereden, dit was een heel leuke weg om te rijden er zaten een hoop bochten in de weg waar je vaak niet harder dan 35km/h doorheen kon rijden, met aan de rechterkant de woeste oceaan.
Onderweg nog gestopt voor wat watervallen. In een klein plaatsje genaamd Torque of iets dergelijks zijn we ook gestopt. Hier waren een hoop golfsurfers, windsurfers en kitesurfers op de grote golven aan het varen, dit zag er heel cool uit.
De derde nacht hebben we geslapen naast een woonwijk, omdat Alexander bang was dat we een dure boete zouden krijgen als we op een parkeerplaats met een mooi uitzicht zouden camperen. Het was 's-nachts gruwelijk koud! deze nacht hadden we ook geen stroom en dus ook geen kachel. Na 6 lagen kleren aangedaan te hebben was het nog koud en daardoor weinig kunnen slapen. De laatste dag was het weer mooi weer, we zijn onderweg in Geelong gestopt, dit is een iets grotere stad net voor Melbourne. Hier hebben we even rond gekeken, de botanische tuin, de pier, de haven en de macdonalds met free internet bekeken. Daarna zijn we naar het eindpunt gereden, de camper schoongemaakt en op zoek naar de autodeliveryplaats. Maar deze was erg moeilijk te vinden, omdat deze ergens weggestopt zat op een industrieterrein waar sommige straten niet eens een naam hadden en de kaart ook erg stom gemaakt was. Plus dat je alles in het engels met elkaar moet bespreken. Ook worden hier afslagen naar andere snelwegen maar een keer aangegeven net voordat je af moet slaan, hierdoor zit je dus tientallen kilometers uit te kijken naar een bord die je niet wil missen. Uiteindelijk dus 1100 kilometer alleen gereden in vier dagen. Ik was erg blij dat ik toch nog de ervaring heb kunnen opdoen om zelf een groot stuk in Australie te rijden. Na het inleveren hebben we een tramrit van een uur genomen na het nemen van een taxi. Ingecheked in een groot massaal hostel, en uitgerust van de reis.

Oja hier een link voor een leuk populair liedje hier in Australie: http://www.youtube.com/watch?v=bIEOZCcaXzE

Melbourne

Melbourne is naast Sydney de bekendste stad van Australie. Er wonen 3,8 miljoen mensen (van de totaal 19 miljoen die er in australie wonen). Het is een leuke stad, sommige straten lijken een beetje op parijs. Overal rijden trams, ook ouderwetse die gratis te gebruiken zijn. Mijn eerste hostel zat midden in het centrum gelegen aan een van de hoofdstraten. Dit leek wel een soort van fabriek, alles is massaal, rijen douchen, rijen kookpitten, walkinfridge en 's-ochtends een opslagdoos ter groote van een verhuisdoos vol met cornflakes. Ik vond het hostel niet zo leuk, wel was er een grappige gast van 28, electricien, die mooi kon vertellen over bijvoorbeeld zijn lift ervaringen in Australie. Ik ben de stad gaan bekijken onder andere heb ik gezien: Melbourne museum, Crown casino(grootste van zuiden van Australie, duurt 15min om naar de andere kant te lopen!), 's-avonds is het een gezellige stad er zijn dan veel muzikanten en artiesten op straat. Verder gezien; botanic garden, wijk de Docklands bekeken hier staat o.a. een duur reuzenrad wat na een half jaar draaien kapot was gegaan en nu voor miljoenen gerepareerd wordt en opnieuw opgebouwd wordt, war memorial. Ik werd een beetje moe van al het lopen telkens dus heb ik maar een weekticket voor het openbaar vervoer gekocht, dit was ideaal ik pakte zelfs een tram om 1 halte verder te gaan, ik voelde me net een local die van zijn werk komt, de straten zijn hier allemaal rechtdoor dus stapte ik zomaar in een tram en op een hoek switchde ik van tram, was alleen wel een beetje tricky omdat ik een ticket met studentenkorting had gekocht maar geen bewijs bij me had en later hoorde dat een boete 150dollar is.
Ook ben ik naar Federation square geweest, dit is een beroemd plein in Melbourne, hier was een media center waar je van allerlei Australische video's kan bekijken. Voor de grap typte ik dutch in en kon ik een film kijken over het VOC schip de Batavia. Dit was erg interessant, het ging over het schipwreck dat in west-Australie is gezonken, er is veel archeologisch onderzoek naar gedaan, onder andere hebben ze ontdekt dat er bloedrige muiterijen zijn ontstaan door honger en hoe ze aan boord leefden (een reis van holland naar indonesie duurde bijvoobeeld 9 maanden zonder land te zien!). Met archeologische opgravingen hebben ze mensen teruggevonden op schripwreck coast en traderscoast.
De skyline van Melbourne is erg indrukwekkend het hoogste gebouw is volgens mij 300 meter hoog. Ik ben weer in het een na hoogste gebouw gegaan (gratis) met 54 verdiepingen en mooie foto's kunnen maken.
Toen het heel mooi weer was (30graden en veel zon) heb ik de tram naar ST Kilda gepakt, dit is een wijk net buiten de stad waar een mooi strand is. Onderweg nog gestopt bij een formule 1 racebaan in een park, waar elk jaar geraced wordt. Het was een mooi strand, erg druk en het waaide flink waardoor je helemaal gezandstraald werd. Hier nog een bekende tegengekomen en 's-avonds naar de Royal Melbourne Yacht Federation gegaan. Dit is een zeilclub in de haven van Melbourne, hier heb ik me als visitor aangemeld en een wedstrijd meegezeild. Er was een leuke wind, aardige mensen, vooral locals en bier aan boord. Dit was echt super leuk om te doen en had dit niet verwacht, opeens sta ik daar op een jacht een zeilreis aan het meemaken met op de achtergrond de skyline van Melbourne met een biertje in me hand, erg relax!. Ze vertelde mij dat er op zaterdag vaak een tekort was aan mensen dus ik dacht, ha! dan ga ik toch gewoon nog een keer. Ik zat op het snelste jacht van de club en we gingen dan ook als laatste over de startlijn om zo de rest weer in te halen. Er waren veel interessante mensen aan boord. Na het zeilen naar huis gegaan met de tram, ik stapte zomaar ergens uit omdat ik de verkeerde tram had, en net toen ik uitstapte stapte er controleurs in de tram, dus ik had mazzel gehad en net geen boete gekregen. In de goede tram nog een aardige ozzy ontmoet, die zomaar een praatje maakte, dit is typisch australie.
Uiteindelijk dacht ik even naar een ander leuker hostel te gaan, dit viel alleen tegen omdat er veel vol zat, na 5 hostels afgelopen te hebben met mijn zware spullen, had ik er eindelijk een gevonden. Dit was een erg gezellig hostel, de eerste avond meteen mee wezen stappen. Er zaten opeens belachelijk veel brabanders (7 van de 9 nederlanders) waarvan 3 mensen ook uit Den Bosch kwamen, op de een of andere manier is het dan toch gezelliger haha. Verder heb ik nog het immigratiemuseum en het politiemuseum bekeken toen het minder mooi weer was. Op een gegeven moment sta ik bij een tramhalte en komt er een tropische regenbui aan, alle straten onder water echt apart om te zien, de straat veranderde in een rivier en alle auto's reden heel rustig door het water om niets te laten opspatten. Totdat er een brandweerwagen langs komt met sirene, en er een golf achter de auto aankwam en ik nergens naartoe kon, waardoor me schoenen helemaal doorweekt waren. Ze hebben hier trouwens ook trams met een restaurant erin die rond rijden, erg grappig om te zien. Verder heb ik nog de bekende Victoria market bekeken, waar onder andere veel nederlandse kaas te koop was. De laatste dag uiteindelijk de trein gepakt naar Cockatoo (Victoria) via Belgrave (na onduidelijkheid 2 treinen gemist te hebben), daar ben ik gaan Wwoofen, zoals dat heet. Wat dat is lees je in het volgende reisverhaal.

Ik heb besloten dat ik net voor kerst naar huis kom! dat is niet zo lang meer, tot dan!

• 09 December 2010 - 00:43

Henrie:

Ik hoor je ''AAAH''-kreet al toen je dat water over je schoenen kreeg haha!
    Die kaas was 24$ per kilo zag ik op de foto? Wow!

• 09 December 2010 - 05:38

Mama:

Hoi Ruud,
    Het was maar goed dat ik je niet heb zien rijden op die steile cliffs in een grote 4WD!
    Ben benieuwd naar de wwoof. Tot binnenkort!

• 09 December 2010 - 08:06

Timon:

kom je nu al terug... shit ;)
    Hahah wat henrie zegt, ik zie jou aan staan. Dat je die golf aan ziet komen en denkt ''kut'' hahahah.
    Klinkt goed allemaal. Vet relaxed met die wagen, lijkt me mooi met zo'n redelijk onbekende gewoon zoiets doen. Dol man.

• 09 December 2010 - 08:54

Koen:

loll wa denkte gij.. Na al die clifs bij zee zal ik maar ff een cliffhanger in het verhaal inbouwen?

• 09 December 2010 - 11:00

Lonneke:

Vet om zo'n tocht met die four wheel drive te maken zeg, heel cool! Tot snel weer broertje xx

• 09 December 2010 - 12:48

Papa:

Heb je je verlanglijstje voor 24 dec. al opgegeven ?

• 09 December 2010 - 13:53

Ferdy:

omg, 1100 kilometer, flinke reis:| Kijk uit naar t volgende verhaal maat! Voor kerst!? weuuuww bijna weer partyen met Ruud!!

laterr