-Made in Taiwan- - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Ruud - WaarBenJij.nu -Made in Taiwan- - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Ruud - WaarBenJij.nu

-Made in Taiwan-

Door: ruudvanhezewijk

Blijf op de hoogte en volg Ruud

03 Januari 2011 | Taiwan, Taipei


Dit is mijn laatste verslag van mijn reis voor 3 maanden naar Australie. Voor de mensen die het gevolgd hebben: bedankt voor de reacties op de vorige verslagen! Dit laatste verslag is een stuk langer omdat het over een ander land gaat, wat erg verschillend is met Australie! en ik dus andere dingen heb meegemaakt.
Succes met lezen en de foto's bekijken!

Laatste stop: Taiwan
Vanaf Sydney heb ik dus een vliegtuig richting huis gepakt maar omdat ik toch in Taiwan stopte, leek het mij wel leuk om daar een aantal dagen rond te kijken. Na een vliegreis van 9uur kwam ik op het vliegveld aan. Daar probeerde ik te pinnen maar dat lukte niet(!), na 4x geprobeerd te hebben uiteindelijk mijn creditcard uit mijn tas getrokken en die geprobeerd, en die werkte gelukkig wel. Daarna met een grote taalbarriere (ze spraken geen engels op het vliegveld) een buskaartje gekocht naar het centraal station.
Het is lastig om je weg te vinden in Taiwan, omdat alles in het chinees is geschreven. Soms staat er een verloren engels woord op een bord vol met chinese tekens.
Vanaf het centraal station heb ik de MRT, oftewel metro, gepakt naar de halte vlakbij mijn hostel die ik gereserveerd had vanuit Australie. Daar kwam ik op een heel kleine kamer te liggen. De kamer was 1,70 lang (kort bed dus) bij 1,50m. Je had dus 50cm ruimte naast het bed over waar een kast stond en de deur naar binnen open ging. Daar met zijn tweeen staan (en bijvoorbeeld omkleden) was moeilijk. Het was bijvoorbeeld onmogelijk om de kastdeur en de kamerdeur open te doen op het zelfde moment, zo klein was het dus.
Die zelfde dag ben ik wat door de stad gaan lopen, het is echt een chaos in Taipei! Er wonen veel te veel mensen in die stad, overal rijden brommertjes, ze rijden zelfs over de stoepen en zebrapaden en schieten net voor en achter je langs. Naast het hostel vond ik een ontzettend grote shoppingmall, dit was vier verdiepingen onder de grond over een hele grote oppervlakte midden onder de stad, die Taiwanezen kunnen dus wel bouwen! Hier heb ik 's-avonds ook in een restaurantje gegeten voor 120 Taiwaneese dollars, dat is 3 euro.
Het is een hele zoektocht om een beetje normaal eten te vinden in Taiwan, ik wist vantevoren natuurlijk dat er veel, voor mij raar, eten zou zijn, maar dat het zo moeilijk zou zijn om iets bekends te zien/vinden had ik niet verwacht. Je zoekt natuurlijk naar restaurants waar afbeeldingen op het menu staan, zodat je die kan aanwijzen en je weet wat je krijgt, anders krijg je iets wat je totaal niet in gedachte zou hebben. Ik wist niet dat er zoveel eten bestond wat er voor mij onbekend uit ziet, nadat ik in Thailand en Hong kong ben geweest.
De eerste avond ben ik met een net ontmoette amerikaan met mijn moeie hoofd zelfs nog naar een nightmarket geweest. De nightmarkets in Taiwan zijn heel populair. Op deze markt verkochten ze vooral veel kleren, en het was allemaal mooi aangekleed met blauwe lampjes. De Taiwanezen vinden mode belangrijk want er lopen veel modieuze figuren op straat rond. Er was veel winterkleding te koop. Wat erg grappig en opvallend was, was dat de Taiwanzen met mutsen, dikke winterjassen, sjalen en handschoenen rond liepen. Voor de Taiwanzen was het heel koud, wel 20 graden met veel zon...!! (wat echter veel kan verschelen per dag) wat natuurlijk belachelijk is met deze temperatuur! Het zal wel vreselijk heet zijn in de zomer.
De volgende dag ben ik samen met de Amerikaan uit Philli(delphia) naar de Hot springs geweest in Beitou, met de metro. Hier kan je warm water bronnen vinden (als je goed zoekt natuurlijk want alle borden waren weer chinees) waar warm water uit stroomt. Er was een meertje waar de stoom vanaf kwam! erg cool om te zien. Het is raar om een beekje te zien stromen met warm water. Iets verderop waren meerdere speciaal aangelegde baden waar je zelfs in kon zitten. Er waren drie verschillende temperaturen van de baden, van 25 graden tot aan 45 graden (heet!). De laatste kon ik niet langer volhouden dan 2 minuten, het brandde ook echt gewoon aan je huid. Na de baden was ik een beetje misselijk, waarschijnlijk was het iets te warm geweest...
Na lekker gebaden te hebben, hebben we de metro verder richting haven gepakt (westkust). Daar was een heel mooi marktje en een grote brug die op de Erasmusbrug lijkt. Met de ondergaande zon was hier een heel mooi uitzicht. Daar vlakbij hebben we ook onder andere een fort bekeken, genaamd: fort San Domingo. Dit is een fort die is gebouwd door de nederlanders van de VOC, 400 jaar geleden. (nee, ik zoek ze niet echt op eigenlijk haha) In het fort was zelfs een uitgebreide expositie, wat ik niet verwacht had. De amerikaan vondt het zelfs indrukwekkend en kijkt nu heel anders tegen de Dutchies aan haha. Buiten stonden er nog klompen en daar moest ik perse van de amerikaan even mee op de foto. We hebben die dag veel lol gehad. Het was erg druk omdat het weekend was, er waren veel touristische taiwanezen. Ik was erg moe door de vele indrukken. Het was een gezellige dag geweest met mooi weer, we wilde eigenlijk nog gaan stappen maar uiteindelijk niet gedaan en alleen wat taiwanese biertjes geprobeerd/gedronken.
's-avonds ook maar even het hostel betaald, totaal 1000 dollar betaald! klinkt veel, maar dat is 25 euro voor 5 dagen, wat natuurlijk belachelijk goedkoop is! Dit zelfde bedrag betaalde ik in Australie per dag! Zo zijn er meer dingen goedkoop hier, de 7-11's (convenience store) die hier op elke hoek van de straat zitten zijn even goedkoop als de normale supermarkten, je betaald dus niet 3x zoveel, zoals in veel landen dat wel zo is. Ook de metro is goedkoop ik had een prepaid kaart, je rijdt naar de andere kant van de stad voor 50 cent.
In het hostel wat gedronken met twee mensen uit frankrijk. Zei hebben veel gereisd in Azie en zei vertelde interessante verhalen. Zoals bijvoorbeeld dat Azie heel groot gaat worden en Taiwan helemaal en dat je er naartoe moet verhuizen nu het nog kan om veel geld te kunnen verdienen in de toekomst.

Danshui
De derde dag ben ik een aantal tempels gaan bezoeken. Zoals bijvoorbeeld het Shaing ka sheck memorial. Dit zijn een aantal ontzettend grote tempels! Hier werd ik nog geinterviewd door een taiwanese student voor zijn engels huiswerk. De tempels waren denk ik wel 30 meter hoog. In deze tempels stonden twee bewakers stokstil, alleen hun ogen knipperde af en toe. Toevallig wisselde ze van wacht toen ik er was en marcheerde ze heel gediciplineerd, dit zag er mooi uit. Hierna ben ik naar een andere tempel gegaan die er heel anders uit zag. Veel goudkleuren en de raarste beelden uitgehouden in de muren. Het was erg druk met biddende mensen en er was veel wierrook. In de tempel waren grote muren met duizende kleine lichtjes, ik weet niet waar dit voor was. Ernaast was nog een show met honderden stralen van een fontein en een markt. Op de markt was een raar kraampje waar twee mensen met hun hoofd (op een oor) op een tafel lagen en in het andere oor was een kaars gestoken. Dit zag er heel raar en ook een beetje eng uit! Toen ik foto's aan het maken was schreeuwde er een oude taiwan(mafk)ees dat ik geen foto's mocht maken! (zie de enige foto op mijn picasa).
Op die markt liepen veel oude mensen rond. De oude mensen zien er hier heel vies, lelijk en raar uit. Het lijkt ook wel alsof, wanneer ze ouder worden, ze opeens heel veel rimpels krijgen. en ook dat er heel veel mensen snel dement worden en dan raar op straat gaan rondhangen/gedragen.
Deze avond heb ik maar bij de macdonalds gegeten, want ik had totaal geen zin in het chinese eten meer. Daarna nog naar een nachtmarkt gegaan, hier was het echt belachelijk druk, je werd gewoon vooruitgeduwd door de massa mensen op straat en je liep gewoon over de weg heen door de drukte waar de auto's voorbij raasde met 50km/h. Het was zo druk dat het niet meer leuk was, in deze stad wonen echt teveel mensen en is het eigenlijk gewoon TE druk!

De volgende (vierde) dag heb ik heel vroeg de bus gepakt naar Yeliu. Na het zoeken van het busstation ben ik daar aangekomen na 1,5uur rijden. Yeliu ligt aan de oostkust van Taiwan, daar ben ik naar de zee gelopen langs een haventje. Daar heb je een heel mooi uitzicht over een partij rotsen o.a. in vormen van mushrooms. Ook is er een rots die lijkt op de queenshead van engeland. Hier ben ik uiteindelijk niet zo lang gebleven omdat ik een druk programma voor de boeg had (en wat eigenlijk te druk was). Hierna de bus gepakt naar Keelung, dit is ook een aardig grote stad (aan de oostkust). Daar heb ik bij de haven wat foto's gemaakt en een bus verder gepakt naar Ruifang (na een ingewikkeld gesprek bij de informatiepunt over welke bus ik moest hebben en waar die vertrok natuurlijk).
De engelse plaatsnamen in Taiwan verschillen op elke landkaart, doordat ze vertaald worden vanuit het chinees. Daarnaast lijken de plaatsnamen ook allemaal op elkaar, daardoor ben ik bijna in de verkeerde stad uitgestapt, waarvoor ik erg bang was dat dat zou gebeuren. Gelukkig is het openbaar vervoer erg goed en vertrekken er heel regelmatig bussen en treinen, hier kan nederland nog wat van leren.
In Ruifang ben ik op de trein gestapt, op de Pinxi Line. Dit is een oud verlaten mijnwerkerslijntje waarmee ze goud en kolen vervoerden uit de mijnen. Rond de mijnen waren kleine dorpjes ontstaan die nu helemaal verlaten zijn, het waren een beetje spookdorpjes geworden die tussen de bergen liggen. Onderweg (na een dagkaart gekocht te hebben voor 2 euro (weinig!), en hele mooi uitzichten gezien te hebben) ben ik uitgestapt in Shifen. Daar ben ik als een gek naar de waterval gelopen (omdat ik niet veel tijd had en het al bijna donker werd). De waterval was erg groot en mooi, ongeveer zo'n 15meter hoog! In de dorpjes wonen nog een aantal aboriginal-taiwanezen. Het zag er typisch chinees uit; een taiwanees op een veld met een chineese rietenhoed op, met een schoffel haar oogst te bewerken.
Bij een ander dorpje reed de trein midden door de straat heen, wat er erg grappig uitzag. Hier lieten ze grote papieren lampionnen de lucht in gaan. Met een vlam onderin de lampion, zodat ze opstegen, soms ging er ook nog vuurwerk af onder de lampionnen. Zelf heb ik nog een paar kleine lampionnetjes gekocht.
Daarna doorgereden naar Pingxi, daar snel rondgekeken maar het werd al snel donker. Nog een worst op een stok gegeten. Deze leek op een hotdog, er 3 dollar voor betaald, taiwanese dollars dus, dat was maar iets van 8 eurocent!
Nog snel de grappige kleine straatjes bekeken en vervolgens terug gegaan naar Taipei main station na een keer overstappen van trein en uiteindelijk maar 60 dollar betaald te hebben (1,50 euro) voor een treinreis van een uur! Ik wilde eigenlijk terug zijn voordat het donker werd. Mijn instinct zei: voor het donker kan je beter terug zijn, maar dat is totaal niet nodig in Taiwan. Het is totaal geen gevaarlijk land en het blijft druk op straat nadat het donker wordt. Als avondeten een lekker broodje bij de bekende Subway gehaald na veel moeite gedaan te hebben om de winkel te vinden. Deze dag was erg indrukwekkend, avontuurlijk en leuk! Hoe de dorpjes eruit zagen zal ik nooit meer vergeten.

De een na laatste dag in Taiwan ben ik naar de beroemde Flower expo gegaan, daar aangekomen ben ik niet naar binnen gegaan omdat het er niet echt boeiend uitzag. Daarna nog twee tempels bezocht en de mrt naar Miramar winkelcentrum gepakt, daar in de winkels rondgekeken en het reuzenrad op het dak van het gebouw bekeken. Naar het National palace museum gegaan met de bus. Dit was een heel groot mooi gebouw, maar binnen waren er vooral kunsttentoonstellingen en daar had ik weinig zin in. Als avondeten pasta gegeten voor 4euro in een vrij sjiek restaurant, lekker westers. 's-avonds nog naar een nightmarket gegaan.

De laatste dag in Taiwan rustig aan gedaan en uitgeslapen tot half 10, tas ingepakt en me kamer/cel verlaten. Hierna nog naar electronica winkels op zoek gegaan, die waren moeilijk te vinden. Uiteindelijk alleen maar winkels gevonden die vol hingen met moederborden en andere computerprintplaten.
Hierna ben ik gegaan naar het heel bekende: Taipei 101 building. De 101 staat voor het aantal verdiepingen dat het gebouw teld. Dit gebouw bezoeken was eigenlijk de grootste reden dat ik in Taiwan wilde rondkijken. Dit gebouw is het een na hoogste gebouw van de wereld! met een hoogte van 508meter!! Het enigste grotere gebouw staat in Dubai (Burj dubai). Ik ben in het gebouw gegaan naar de bovenste verdieping en op het dak. Dit was echt hoog! De wolkenkrabber is zo hoog dat het moeilijk was om het gebouw vanaf de straat op de foto te krijgen! Helaas was het mistig die dag, smog misschien? Hierdoor was er een niet heel goed uitzicht vanaf het dak in de verte, maar je kon wel goed naar beneden kijken. Het gebouw staat ook een beetje alleen, er zijn verder weinig hoge gebouwen in de buurt.
Bovenin het gebouw zit een (beroemde) mega demper van 5,5meter in doorsnede, die 30% opvangt van de schommelingen van het gebouw. Dit kan gebeuren door de wind of door de aardbevingen. De demper kan 1,5meter zijwaards bewegen, dus het gebouw ook. De demper (een grote gele bal...) is een belangrijke mascotte voor Taiwanezen en zie je overal terug. Er komen regelmatig aardbevingen en tyfonen in Taiwan voor, wat het gevaarlijk maakt om er te wonen en je weer beseft hoe veilig wij wonen in Nederland.
Helaas was de helft van het dak buiten afgesloten door een harde wind en kon je niet echt over de rand recht naar beneden kijken. Wel kon ik in het trappenhuis recht naar beneden kijken: 91 verdiepingen omlaag, bij het idee kreeg ik een beetje hoogtevrees. Je zag ook een kleine boog in het gebouw in het trappenhuis, waarschijnlijk door de wind. Het gebouw is opgebouwd uit 8 soort van ribben die je aan de buitenkant ziet, het idee van de architect hier achter is dat het op een bamboestok lijkt.
Na nog wat in het hostel gewacht te hebben ben ik naar het vliegveld vertrokken rond 17uur voor mijn vlucht om 22:20. Op het vliegveld zag ik een groot bord met de vluchtinformatie, met alleen bij mijn vlucht, knipperende rode chinese letters voor het woord Amsterdam. Ik dacht meteen dus dat dit vertraging betekende ivm de sneeuw in Nederland. Na navragen bleek dit helemaal niets speciaals te zijn gelukkig, pff... Daarna afgewacht voor een lange vlucht van 4,5uur naar Bangkok en vervolgens nog 12uur naar Amsterdam. Om daarna te landen in de sneeuw naast twee taiwanezen die waarschijnlijk nog nooi sneeuw hadden gezien.

Eindelijk weer bekend terrein, bekende mensen en zonder veel moeite iets gedaan krijgen!!!

foto's: http://picasaweb.google.nl/117228420802078586313?authkey=Gv1sRgCMvciYrW6rqx0AE
(Ik heb natuurlijk ook een hoop video's gemaakt, vraag me als je deze wilt zien.)

  • 03 Januari 2011 - 18:18

    Pleun:

    Wat een gekke huis Ruud! :D

  • 04 Januari 2011 - 00:11

    Henrie:

    Oost west thuis best!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Taiwan, Taipei

Going to OZ!

Recente Reisverslagen:

03 Januari 2011

-Made in Taiwan-

20 December 2010

Woolloomooloo, hoe-voel-oe?

13 December 2010

Living the farmers live on a farm

09 December 2010

Driving down the Great ocean road!

26 November 2010

Cruising down the big roads
Ruud

Dit is mijn dagboek van mijn reizen! veel leesplezier!

Actief sinds 13 Sept. 2010
Verslag gelezen: 1312
Totaal aantal bezoekers 22327

Voorgaande reizen:

03 April 2012 - 19 Juni 2012

Sawadee! southeast Asia

14 September 2010 - 23 December 2010

Going to OZ!

21 April 2013 - 30 November -0001

Working and living on SXM Sint Maarten

Landen bezocht: