Wakey, wakey! here comes snakey - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Ruud - WaarBenJij.nu Wakey, wakey! here comes snakey - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Ruud - WaarBenJij.nu

Wakey, wakey! here comes snakey

Door: ruudvanhezewijk

Blijf op de hoogte en volg Ruud

19 November 2010 | Australië, Alice Springs

Alice springs

Om naar Alice springs te komen kon ik kiezen tussen een vliegtuig of een bus over een afstand van 2200 kilometer. De bus was 32uur rijden en het vliegtuig 2 uur vliegen, de bus was maar 40 dollar goedkoper dus was de keuze snel gemaakt. Met deze reis passeer ik de grens tussen state Queensland en Northern territory. In de shuttelbus naar het vliegveld zaten twee belgen die nederlands konden, waar ik pas achter kwam na 10minuten met hun gepraat te hebben. Hier heb ik nog de wachttijd op het vliegveld mee doorgebracht, dit was gezellig. In het vliegtuig had ik een mooi uitzicht omdat er bijna geen wolken waren. Ik kreeg zelf nog een lunch in het vliegtuig, dit was erg lekker. In Alice springs aangekomen viel meteen op dat het buiten anders aanvoelde, het was ook daar 32 graden warm:) maar de lucht was een stuk droger en er waren meer vliegen.
In het hostel ingecheckd en meteen het stadje gaan bekijken, het stelt echt heel weinig voor, ik had het groter verwacht omdat dit toch de enige stad is in het midden van Australie, midden in de outback. Er zijn hier een hoop meer Aboriginals dan in andere steden en overal zie je offroad jeeps met allerlei gear aan de auto hangen zoals jerrycans, scheppen en grote zendantenna's. Er was een grote rivier die naast het dorpje ligt, maar die was helemaal droog en het is bijna uitzonderlijk als je meemaakt dat hier water in staat, wat dan niet eens wegstroomt. Er lagen nu alleen wat aboriginals in het zand te slapen. In een K-markt de eerste kerstbomen te koop zien staan, verder heb ik hier nog bijna geen kerstversiering gezien, ik denk dat er in nederland nu al volop kerstversiering verschijnt. De roadtrains zijn hier ook groter dan in state Queensland, de lengte is drie keer de grootste oplegger die in nederland rond rijdt. Langs het gratis aviation museum ben ik gelopen maar dit viel tegen. Ik merkte dat ik in een ander deel van Australie was omdat de zon hier anders leek te staan en de zon ook later onder ging, en dit had niet alleen te maken met het tijdverschil van een half uur. Als laatste heb ik nog een grote berg naast het centrum beklommen en van het uitzicht genoten.
De tweede dag werd ik opgehaald om 6uur 's-ochtends voor een drie daagse tour in de outback. We zijn natuurlijk naar de bekende rock gegaan, Uluru, ook wel Ayers rock genoemd. Dit was 4 uur rijden vanaf Alice springs, op een enkele weg. Er waren in de hele tour twee afslagen die genomen moesten worden, en bij deze afslagen moest er door de hele bus gejuichd worden haha. Wat je de hele 4uur zag was alleen maar bosjes en zand. Het was nu uitzonderlijk groen omdat er de afgelopen periode veel regen was gevallen. Onderweg kwamen we een teken van civilisation tegen, dit was een camelfarm. Grappige beesten die kamelen, ook waren er lama's, wallabies en struisvogels. In de outback was het verschikkelijk, meteen als je uit de aircogekoelde bus stapte knalde de warmte op je en sprongen de vliegen meteen op je gezicht. De vliegen waren super irritant, als je ze van je gezicht tikte zaten ze er na 1 seconde weer op, op een of andere manier weten ze waar je gezicht zit. Gelukkig wist ik dit vantevoren en heb ik een net gekocht om over je hoofd te doen.
Vanaf een afstand kon je de grote rock van 340meter hoog al zien. Het is apart om te zien want alles eromheen is plat en dan is er opeens een grote steen die uit een geheel bestaat. We hebben een wandeling rond de rock gedaan van 2,5uur helaas kon je er niet op klimmen omdat het 36graden was en wegens hitte gesloten werd. Er werd goed opgelet of iedereen goed dronk, je moest een liter per uur drinken. Was niet helemaal haalbaar volgensmij maarja. Rond de rots werd uitgelegd hoe er rond de rots door de aboriginals geleefd werd. Er waren ook grotschilderingen. Er is veel informatie over de aboriginals verloren gegaan omdat er bijna nooit iets werd opgeschreven. Als je de schilderingen zag valt er ook helemaal niets uit te halen volgensmij. Als laatste hebben we de zonsondergang gekeken, met een biertje erbij. Daarna naar het kamp gereden en geslapen in tenten.
De tweede dag zijn we om 3:55 (ja echt!) opgestaan na een korte nacht. Dit was om de zonsopgang bij Uluru te kijken en om de hitte voor te zijn. Daarna zijn we naar een groep rotsen gereden genaamd de Olga's dit was erg mooi en ook heet, hier was het zelfs nog heter omdat je tussen de rotsen liep en de hitte van de rotsen afstraalde. Het is overal extra heet omdat er nergens schaduw plekken zijn, er zijn geen bomen en de zon staat bijna recht boven je, dus van de rotsen heb je ook geen schaduw. De tweede nacht hebben we in Swags geslapen. Dit is typisch australisch. Dit zijn een soort van slaapzakken die waterdicht zijn met een ingebouwde matras erin, hier leg je je slaapzak in. Ik vond het heel relax slapen met een mooi uitzicht op miljoenen sterren! Ondanks met het idee dat er dingo's in het gebied rondliepen. Gelukkig hoefden we de tweede dag om (pas) 6 uur op te staan.
De laatste dag zijn we naar Kings canyon gereden. Dit was ook weer een goede 4 uur rijden. Kings canyon was een stel mooie bergen. Dit was eigenlijk het mooiste van de tour. Hier hebben we een bergwandeling gemaakt van 4uur! dit was erg zwaar en warm, maar zeker de moeite waard. Er waren hier kliffen van 100 meter diep waar je op het randje kon staan. Het was zwaar om helemaal naar boven te klimmen. Tussen de kliffen in was een bergmeertje waar het wel 10 graden kouder was. De terugreis was weer een hele zit. Weer de enige twee afslagen tegen gekomen waar weer gejuiched werd en onderweg wilde kamelen tegen gekomen. Er zijn maar liefs 1 miljoen wilde kamelen in Australie, meer dan dat er in Afrika zijn. Toen we terug waren nog een afterparty gedaan met de groep en bier geprobeerd met de naam Fat Yak wat erg lekker was. Uiteindelijk hebben we zeker meer dan duizend kilometer gereden in drie dagen wat erg vermoeiend was.

Over de aboriginals
Er is veel onbekend over de aboriginals zoals ik al eerder vertelde. Wat niet wordt verteld is dat er een geschiedenis is van de blanken in Australie waar de australiers niet trots op zijn. Mij is verteld dat nog niet zo lang geleden de aboriginals uit Alice springs zijn weggejaagd en hun kinderen afgepakt zodat deze een "normale" opvoeding kregen en zo beter in de toekomstige maatschappij passen (ik geloof rond 1950). Sinds de jaren 80 zijn de aboriginals pas weer welkom om terug te komen in de stad. Dit is dus pas sinds een korte tijd. Maar dit geeft een hoop problemen omdat de aboriginals niet gewend zijn om in een stad te wonen en altijd in de natuur geleefd hadden. De staat geeft uitkeringen en huizen aan aboriginals, mij is verteld soms wel een uitkering van 900 dollar per week. Maar veel aboriginals hebben nooit geleerd om met geld om te gaan en geven het heel snel uit, ze weten niet hoeveel iets waard is en betalen soms belachelijke bedragen voor de goedkoopste dingen. Je ziet op straat veel aboriginals de hele dag rondhangen en niets doen. Dit zag ik ook al in Cairns en vroeg me al lang af wat het verhaal hier achter was. Ze bedelen om geld en als je niets geeft schelden ze je uit. Ook staan ze af en toe gewoon te schreeuwen op straat, geen idee wat ze zeggen. Mij is ook verteld dat de aboriginals vaak dik zijn omdat ze het westerse eten niet gewend zijn en niet weten hoe ze daar mee moeten omgaan. Het rare is ook dat ze huizen krijgen van de goverment maar dat ze daar niet in wonen maar alleen als opslag gebruiken en het vaak een rotzooi is omdat ze niet hebben geleerd om op te ruimen.
De cultuur van aboriginals is dat wanneer een familielid om een gunst vraagt, dat ze dit moeten doen en geen nee mogen zeggen. Dus als een familielid geld nodig heeft moet je dit geven. Het gevolg hiervan is dat ze beseffen om niet te gaan werken omdat ze anders dat geld toch moeten weggeven. Het gevolg is dat er een hoop aboriginals zwervers worden en alcohol verslaafd zijn. Hierdoor wordt in Alice springs afgeraden om 's-avonds alleen over straat te gaan en dat je beter een taxi kan pakken.
Dit is mij verteld, ik weet niet of alles waar is, maar dit is een andere kijk op de aboriginals. Dit probleem met de aboriginals is blijkbaar erg groot in Australie. De goverment blijft ze ondanks sponseren omdat dit eigenlijk hun land is die de westerse mensen hebben afgepakt, wat volgens sommige mensen niet goed is en waarschijnlijk zijn de politici ook bang voor problemen die zullen ontstaan als ze zouden stoppen met het geven van deze sponseringen.
Naast deze andere kijk is er veel interesse in de levenstijl van de aboriginals in Australie en zijn ze continu meer aan het ontdekken over de aboriginalcultuur.

In het volgende reisverslag meer over de volgende vele kilomters die ik gemaakt heb richting Adelaide.

Oja check de foto's:http://picasaweb.google.nl/117228420802078586313?authkey=Gv1sRgCMvciYrW6rqx0AE

• 19 November 2010 - 11:17

Lonneke:

Heel gave foto's Ruud!
    Weet je al wanneer je terug bent?

• 19 November 2010 - 12:20

Astrid:

Gaaaaf, vooral die onderwaterfoto's! :-) X

• 19 November 2010 - 13:32

Henrie:

Ben vooral jaloers op die nacht met de sterrenhemel Ruud!
    Ennuh.. Ovide nou een vogelbekdier of niet?! Haha. Die cliffhanger moet je wel nakome he haha

• 19 November 2010 - 19:24

Mama:

Wat een schitterende foto's van de red rock bij zonsondergang!!
    Gaat de zon nou via het Noorden ipv het Zuiden naar het Westen???? Dat vraag ik me al een hele tijd af...

• 21 November 2010 - 15:17

Cora:

Wow, wat een gave foto's Ruud!
    Dat zand bij jullie kamp heeft dezelfde kleur als de Sahara in Marokko! Heel apart haha.

Leuk dat je er ook bij schrijft over de Aboriginals. Apart zeg, hoe daarmee om wordt gegaan..

Ik geniet telkens weer van je stoere verhalen!! Je nieuwe kapsel staat je erg goed trouwens :)

Liefs

• 23 November 2010 - 20:56

Oma Naber:

Zeer goed reisverslag,fijn iklees opa voor,je geniet wel en maakt veel mee. Nog geen heimwee gehad,het weer hier is zoals altijd ,soms pet en een klein beetje goed./Ben je met Kerst thuis,Veel liiefs en groetjes. Opa en Oma,still going strong.Au revoir.