Okaayy guyyyss? toooo eeassyy!... toooo eeassyy!.. - Reisverslag uit Cairns, Australië van Ruud - WaarBenJij.nu Okaayy guyyyss? toooo eeassyy!... toooo eeassyy!.. - Reisverslag uit Cairns, Australië van Ruud - WaarBenJij.nu

Okaayy guyyyss? toooo eeassyy!... toooo eeassyy!..

Door: ruudvanhezewijk

Blijf op de hoogte en volg Ruud

13 November 2010 | Australië, Cairns

Voordat je dit reisverslag gaat lezen kan je dit liedje aanzetten: Walking on a dream. Dit is een bekende muziek in Australie en hoor je overal.
Hier een link:

Cairns
De laatste stop van mijn greyhound pas: Cairns. Dit is, na een lange tijd, weer een grotere stad (rond de 300.000 inwoners geloof ik), ondertussen had ik ook wel weer genoeg van al die kleine plaatsjes. Het centrum is ingedeeld in vierkante blokken met grote straten en laagbouw.
Bij de bushalte aangekomen hebben we ter plekke gekeken naar een hostel. Naast de bushalte lag een heel groot cruiseschip achter de bomen, je moest goed kijken anders zou je denken dat het een flatgebouw is. De eerste avond een pizzaactie van het hostel gepakt. Het was een duur hostel dus de volgende nacht verhuist naar het woodduck hostel, dit is een hostel waar je korting krijgt van mijn reisorganisatie en waar dus automatisch ook veel nederlanders zitten. Hier zat ook Bas van mijn beginnersgroep, hier heb ik een tijdje mee opgetrokken. De tweede avond heb ik met Pieterbas heel gezond gekookt: aardappels, wortels en schnitzel, dit was weer even lekker hollands.
De volgende dag het free breakfast gepakt en kwam ik er ook achter dat je elke avond een bonnetje voor een gratis maaltijd kan krijgen in de Woolshed. Dit is een echt backpackers cafe, waar je ook kan eten. Het is heel basic maar niet vies en bovendien gratis! Het hostel was ook erg goedkoop en vroeg me af hoe ze winst konden maken. Het hostel was heel leuk, erg gezellige mensen en er werden regelmatig activiteiten georganiseerd zoals volleybal, barbeque en karaoke. Karaoke was grappig omdat wij een liedje moesten zingen met het woord MINE erin. Bij het hostel was een drankspel waar je dit woord niet mocht gebruiken, anders moest je 15 pushups doen. We spraken dus alleen de letters M.I.N.E uit. Halloween wordt redelijk groot gevierd in Australie, ook ik heb dit meegemaakt. Dit was erg leuk, veel mensen verkleede zich in de meest rare pakken en het leek wel carnaval. Ik had helaas geen pak, maar we hadden wel schmink, compleet met bloed uit mijn oor en neus.
Het weer was erg goed in Cairns, elke dag 32 tot 34 graden, erg lekker. Veel dagen heb ik bij de lagoon gelegen, dit is een heel mooi openbaar zwembad, helaas is er geen strand in Cairns. Er zijn een heleboel touristenwinkeltjes in Cairns, het grappigste wat ze verkochten waren kangarooballen als sleutelhangers, ik vond het een beetje banaal om deze te kopen, ook verkochten ze kangaroopoten.
De laatste dag in Cairns ben ik gaan mountainbiken door Cairns. Het is leuk om weer eens te fietsen na 6 weken, je bent nederlander of niet. Het is hier trouwens verplicht om een helm te dragen.
De dag voordat ik mijn vliegtuig naar Alice springs met Quantas moest halen, hoorde ik dat er een motor van een vliegtuig van Quantas in de fik was gevlogen en dat het vliegtuig een noodlading moest maken in Sydney, niet een heel fijne gedachten om de dag erna te vliegen. Dit stond op de voorpagina van elke krant.
's-avonds heb ik afgesproken met Pleun en Lidewij uit Rosmalen, zei waren net uit nederland aangekomen, het was erg leuk om hun hier te zien. We hebben samen gegeten en tijdens het eten begon de spelshow Meal or No meal en iedereen kreeg een nummertje uitgedeeld. Het spel werkte hetzelfde als deal or no deal. Mijn nummer werd omgeroepen en ik mocht meedoen met het spel en kreeg een naambordje op mijn borst. Het was een grappig spel maar helaas niets gewonnen. De volgende ochtend mijn vliegtuig gepakt naar Alice springs, the red center in Australia, de echte outback in!

Tijdens mijn verblijf heb ik ook een duikcursus en een tour naar de Tablelands watervallen gedaan:

Duikcursus
In Cairns ben ik een duikcursus gaan volgen, zodat ik na de cursus, overal in de wereld mag scubaduiken. De cursus was een 5 daagse cursus, waarvan de eerste 2 dagen in een zwembad en daarna 3 dagen op een boot op het Great Barrier Reef. Ik heb voor Prodive gekozen, daar had ik veel goede verhalen over gehoord. De eerste 2 dagen hebben we de basis dingen geleerd en ook theorieles gehad en afgesloten met een theorieexamen. Ik had een leuke duikgroep waarvan ik de enige nederlander was en mijn buddy (die je altijd hebt bij duiken) was een duitser genaamd Nico. In het zwembad hebben we de oefeningen gedaan die je moet kunnen om je PADI open water diving course te halen. Dit zijn bijvoorbeeld onderwater je masker klaren, je regulator van je buddy krijgen als je zuurstof op is enz. Het was wel spannend om deze oefeningen op de bodem van het zwembad voor de eerste keer te doen. Na de eerste dag sprak ik zomaar met iemand uit het hostel en die vertelde dat hij niet mocht drinken omdat hij medicijnen slikte omdat hij opeens last had van zijn gewrichten en zijn armen gevoelloos waren. Daarna vertelde hij over duiken en vertelde hij doodleuk dat hij na het duiken bloed en iets groens opgehoest had. De volgende dag was ik aan het leren voor mijn PADI en las ik over decrompession ilness en precies de symtomen die hij de avond ervoor opnoemde, zonder dat hij door had dat het iets met duiken te maken had. Toen besefte ik dat je duiken dus wel serieus moet nemen.
Daarna ben ik dus met de boot vertrokken vanuit Cairns, om 5:45 vertrok de boot al! Het waaide flink en daardoor waren de golven flink hoog, we moesten 3,5 uur varen naar de buitenkant van het reef. Het was een onrustig ritje en veel mensen werden zeeziek. We lagen voor anker net voor de rand van de continental plate, vanaf daar gaat de ondiepe bodem over in een onderwatercliff wat kilometers diep is en waar een dieptemeter de bodem niet kan bereiken. Ik heb totaal 11 duiken gemaakt in drie dagen, dit was een erg druk programma, het was telkens duiken, eten, slapen, duiken eten slapen. Het eten was heel lekker en erg uitgebreid. De eerste 4 duiken hebben we nog geoefend voor de Padi, daarna was het vrij duiken en was ik gecertificeerd.
Ik voelde me net een austronaut in het duikpak, die op een andere planeet aan het rondkijken was, de onderwaterwereld is zo speciaal en mooi! De vele vissen zitten gewoon daar te zwemmen en een beetje van het koraal te eten en trekken niets van jou aan.
Ik heb haaien, giant clamps, schrimps, schildpadden, nemo en allerlei andere soorten vissen gezien. De schildpadden kwamen ontzettend dichtbij en aten uit je hand, zelfs voor de instructeur was het speciaal want de schildpad van ruim een meter groot kuste de instructeur op zijn duikbril. De nemovisjes zijn ook erg grappig, er zit minimaal een nemovisje in een sliertig waterplantje, die hij verdedigd. Als je dichtbij komt komt hij naar buiten om dit te verdedigen en als je een foto maakt schrikt hij en schiet hij terug naar binnen. Maar na drie seconden is hij het vergeten en kan je weer een foto maken.
De zee was super mooi en warm, de temperatuur van het water was 27 graden! Ik ben tot een maximale diepte van 18,4meter diep gedoken. Verder heb ik ook een nachtduik gemaakt. Dit was erg cool, met een zaklamp en een glowstick op je rug het water in, veel vissen slapen als het donker is maar andere komen juist tot leven. Rond de boot zaten veel vissen die op het licht afkwamen.
Met mijn camera in een speciaal camerazakje heb ik veel foto's en filmpjes kunnen maken tot 10 meter diep, door de foto's maken was ik alleen de weg kwijtgeraakt samen met mijn buddy, toen we maar naar boven zijn gegaan kwamen we bij een ander schip uit wat meteen dacht dat we in moeilijkheden zaten, na het ok-sein gegeven te hebben, hebben ze ons met een zodiac naar onze eigen boot gebracht omdat we anders 10 minuten met een zwaar duikpak moesten zwemmen. Ik kon nog kiezen om bij te betalen om een duik te maken naar 30 meter diep, waar je door de extra CO2 in je bloed verward raakt en dus gevaarlijk kan zijn maar wat wel een leuke ervaring is. Dit heb ik niet gedaan. Met de crew nog wat grappen uitgehaald met een andere boot die naast ons lag en daarna terug naar Cairns. De terugreis was een stuk rustig doordat er minder wind was.

Tableland falls
Samen met een nederlander uit mijn hostel ben ik het gebied gaan bekijken met de watervallen onder Cairns. 's-ochtends om 7:15 al opgehaald door een busje met een tourguide achter het stuur. We zijn naar de eerste stop gereden; the boulders. Dit was een wildwaterriviertje met mooie watervallen met grote stenen erin. Hier ook bij de plaatselijke barbeques ontbeten. Er was ook een rots wat een soort van glijbaan was, grappig om hier vanaf te glijden. Verder zijn we nog een hele hoge waterval gaan bekijken, eronder zwemmen was niet echt aangenaam omdat het water best hard aankwam (schat een 20 meter hoog). Het water was ook een stuk kouder dan de zee (die is 27 graden), dus dat was even wennen. Daarna in een stuk bos opzoek gegaan naar boom-kangaroes. Dit zijn kangaroos die in de bomen leven en die van tak naar tak springen, helaas hebben we deze niet kunnen vinden. Over de wegen hebben ze voor deze beesten speciale hangbruggen/netten opgehangen zodat ze veilig de weg kunnen oversteken, een soort van ecoduct. Wel hebben we werelds grootste webbouwende spin gezien en een possom.
Dezelfde dag was de Melbourne cup aan de gang. Dit is een paardenrace die in heel Australie heel bekend is en waar iedereen naar kijkt. Ook ik heb op de wedstrijd gewed en gezien (na 3 minuten afgelopen) maar helaas niets gewonnen. De australier naast mij was een stuk blijer want die had 3600 dollar gewonnen haha.
Ook hebben we nog een hele grote boom bekeken en bij een meer schilpadden in het water gespot. Bij een kaas en chocoladefabriek gestopt en vogelbekdieren gespot in het wild. Of het ook echt vogelbekdieren waren moet ik de gids geloven, want ze waren helaas niet erg goed zichtbaar. Is Ovide een vogelbekdier?

Met deze vraag sluit ik dit reisverslag af....dusss...

Vergeet niet de foto's op mijn picasa te bekijken! http://picasaweb.google.nl/117228420802078586313?authkey=Gv1sRgCMvciYrW6rqx0AE

  • 13 November 2010 - 09:25

    Lonneke:

    Ja, Ovide IS een vogelbekdier! Of was het een retorische vraag...? Betekent possom ook niet vogelbekdier of was dat weer iets anders?
    Maar wat is dat duiken gaaaaf! Dat wil ik zeker ook nog een keer doen. Garnaaltjes zien en zo diep gaan, ongelofelijk. Ik wil ooohoook :(

  • 13 November 2010 - 09:46

    Koen:

    Dolle verhalen hoor .. blijft gaaf om te lezen!

  • 13 November 2010 - 12:08

    Henrie:

    Leuk verhaal weer, Ruud!
    Ik heb 3x moeten googlen:
    - Ja, Ovide is vogelbekdier,
    - Possom is een koeskoes, familie van de buideldieren en,
    - zodiac is een soort opblaasbare boot met motor.
    Je omschrijft het diepzeeduiken zo goed. Om jaloers op te worde!

  • 13 November 2010 - 16:38

    Ferdy:

    Maaaat, dat duiken lijkt me echt supervet! Ben jaloers man lol. Orrigineel trouwens, afsluiten met een vraag;) Ga zo door ruudie:D

    pzzzz

  • 13 November 2010 - 16:59

    Pleun:

    Yooo Private Scuba First Class!
    Korte haartjes ja ;)
    Binnenkort RTC als favo band in Australië. Hahah
    Zeker mooi verhaaltje!
    Krijg zelf ook weer zin om weer eens een keer te gaan duiken!
    Is ook goed voor de conditie..

    Btw ga eerst even naar die ene Hostel voordat je het volgende hard op leest.

    Mine, Mine, Mine, Mine..
    Zo weer even iets aan je muscles gedaan ;)..

    Succes in the outback! Voorzichtig voor giftige beestjes, en geen foto maken van de Aboriginals daar eh!.. Anders worden ze boos omdat je hun ziel hebt afgenomen :D

    Grtz vanuit het dorre Nederland.
    (Vanavond gaan we naar I Love Techno :D)

  • 13 November 2010 - 18:19

    Papa:

    Je hebt dus je trek-keus gemaakt: ayer-rock.
    En daarna ?
    In het zuiden lijkt het me een stuk kouder.

  • 13 November 2010 - 21:36

    OMANaber:

    schitterende reis en nog veel plezier,leuk die verslagen.groeten van Oma en Opa

  • 13 November 2010 - 21:36

    OMANaber:

    schitterende reis en nog veel plezier,leuk die verslagen.groeten van Oma en Opa

  • 13 November 2010 - 21:36

    OMANaber:

    schitterende reis en nog veel plezier,leuk die verslagen.groeten van Oma en Opa

  • 13 November 2010 - 23:23

    Mama:

    Wat een leuk verhaal weer, en schitterende duikfoto's!
    Dat korte haar staat trouwens echt leuk.
    Nu in de woestijn is het wel weer effe anders. Ga zo door!

  • 17 November 2010 - 18:31

    Freek:

    Damn, krijg toch wel sterk de neiging om daarheen te gaan. Die verhalen over het duiken maken me erg jaloers :).

    Veel plezier nog daar de komende tijd Ruud!

    Freek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

Going to OZ!

Recente Reisverslagen:

03 Januari 2011

-Made in Taiwan-

20 December 2010

Woolloomooloo, hoe-voel-oe?

13 December 2010

Living the farmers live on a farm

09 December 2010

Driving down the Great ocean road!

26 November 2010

Cruising down the big roads
Ruud

Dit is mijn dagboek van mijn reizen! veel leesplezier!

Actief sinds 13 Sept. 2010
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 22317

Voorgaande reizen:

03 April 2012 - 19 Juni 2012

Sawadee! southeast Asia

14 September 2010 - 23 December 2010

Going to OZ!

21 April 2013 - 30 November -0001

Working and living on SXM Sint Maarten

Landen bezocht: