Op een onbewoond eiland... - Reisverslag uit Agnes Water, Australië van Ruud - WaarBenJij.nu Op een onbewoond eiland... - Reisverslag uit Agnes Water, Australië van Ruud - WaarBenJij.nu

Op een onbewoond eiland...

Door: ruudvanhezewijk

Blijf op de hoogte en volg Ruud

22 Oktober 2010 | Australië, Agnes Water

Vandaag ben ik in de tijdmachine gestapt naar het volgende kleine strand plaatsje: 1770

donderdag 7-10-10

's-avonds kwam ik aan in Agnes water a.k.a. 1770, dit heet zo omdat in dat jaar Captain cook de eerste stap aan land zette daar. Het is een heel klein plaatsje en heeft maar 1 kroeg. In de bus zat iemand van mijn Fraser groep, daar heb ik samen mee gekookt en nog wat bier gedronken bij het kampvuur van het hostel, waar ik twee nederlanders tegenkwam die de volgende dag ook naar Castaway zouden gaan. Eerst nog boodschappen gehaald en naar de bottelshop gegaan, erg grappig want dit was een drive-thru bottelshop. Duur natuurlijk weer, voor een sixpack betaal je 15 dollar.

vrijdag 8-10-10

Vroeg alweer uit het hostel uitgecheckd omdat ik vandaag naar een onbewoond eiland ga, genaamd Castaway (naar de film van Tom Hanks met zijn Wilson volleybal). Op dit eiland zal ik een nacht slapen met alleen ons groepje (12 personen) op het hele eiland!, en daarna rondje gelopen door het dorpje en over het strand. Half 1 richting het vliegveld gereden waar een piloot ons opwachtte om ons naar het eiland te vliegen. Het is een heel klein 4 persoons vliegtuigje (3 passagiers) ik mocht voorin naast de piloot zitten. De piloot spoorde niet helemaal, het begon al bij het opstijgen waar hij liever de deuren openhield zodat het wat kon doortochten. Onderweg maakte hij wat onverwachte duikvluchten en scherpe bochten, het was net een achtbaan. Bij het opstijgen zei hij tegen mij dat ik moest opletten aan mijn zijde of hij geen bomen met zijn vleugel raakte en bij het landen zei hij: we are going to land now, I'm not that good in this part. We landen op het strand met laag tij. Hier stonden wat tenten en een kookstel, geen water en electriciteit op het kamp aanwezig. Dit stond net in het bos, waar blijkbaar ook slangen zaten en stikte van de muggen die je helemaal lek stoken. Het kamp leek net op dat van het programma Expeditie robinson, erg cool. De wc was een gat in de grond. We zijn het eiland meteen gaan verkennen, omhoog gelopen naar de vuurtoren. Verder heb ik gesnorkeld, surfen met een tweepersoons kano wat erg cool was totdat we vol op de rotsen knalde en de fransman achter mij zijn voet openhaalde aan de rotsen. 's-avonds het halve bos opgestookt en de volgende morgen als eerste opgestaan en toen voelde het helemaal als een onbewoond eiland. Weer terug gevlogen met die mafkees na wat slalommen op het strand omdat hij iemand anders liet vliegen. Op de terugweg een heel mooi uitzicht gehad uit het vliegtuig! Terug in 1770 nog wat gechilld en geprobeerd een surfboard te huren, maar helaas. In het hostel Lock stock en two smoking barrels gekeken (erg coole film) en 's-avonds de bus gepakt naar Airley beach, een busrit van 10 uur. Nog wat over het ongedierte: in het hostel zat een spin van 25 cm boven de deur, echt super groot en in de lampenkappen zitten hier geen dode vliegen maar dode salamanders.

Op naar het winderige strand: Airley beach!

Zondag 10-10-10

Na een busrit van 10 uur met veel hobbels en veel onregelmatige stops kwam ik om 7uur 's-ochtends aan in Airley beach. Dit is een klein plaatsje waar de meeste mensen heen komen om te partyen in de vele kroegen. In het hostel kon ik gelukkig meteen in het hostel inchecken en dus ff kunnen opfrissen. Om 8 uur mooi het free breakfast mee kunnen pakken in de keuken. (droog wit brood wat iedereen standaard roostert anders is het niet te eten) Daarna heb ik samen met Michal afgesproken die was ook toevallig in dit plaatsje. Zij zat in mijn startersgroep in Sydney en is van noord naar zuid aan het reizen. Samen ervaringen uitgewisseld en het plaatsje bekeken. Mooi strand en een mooie grote haven waar veel cruises beschikbaar zijn. Tegen de middag liepen we toevallig tegen drie andere mensen van onze beginnersgroep aan en de rest van de dag samen gegeten en lol gehad. Het hostel zit tegen een massaal groot cafe midden in het centrum. Het was nogal noisy in de kamer 's-nachts. De douche leek bijna een brandkraan, een ontzettende druk stond hierop. Gek genoeg op de warme kraan veel meer dan op de koude.

Maandag 11-10-10

's-ochtends vroeg uitgecheckd voor de zeilcruise. Dit is een 3 dagen 2 nachten cruise, hier had ik lang naar uitgekeken. Helaas was de weersvoorspelling niet zo goed, maar dat hoort nu eenmaal bij varen. Mijn boot heet de Apollo maxi en is een race zeiljacht wat o.a. een keer de Sydney-Hobart cup ooit heeft gewonnen en is 23 meter lang. Ik was benieuwd of het zeilen op zo'n groot jacht vergelijkbaar zal zijn met een kleinere zeilboot. Mijn groep bestond uit 20 gasten en 5 crew. Bij het incheken werden stingersuits uitgedeeld tegen de kwallen die in de zee van de hele north coast zitten. Deze zijn blijkbaar erg klein, gevaarlijk, onzichtbaar en gevaarlijker dan de haaien. De eerste dag zijn we naar een koraal gevaren. De weersvoorspelling was dat het elke dag harder zou gaan waaien en het waaide de eerste dag al flink, oftewel goed zeilweer! We zijn met ruime wind naar een koraal gevaren, het zeil gereefd, dit ivm de gasten die dan zo konden wennen aan het deinzen van de boot in de golven. De boot schommelde flink en sommigen mensen werden al zeeziek. Bij het koraal zijn we gaan snorkelen. Hier waren ongelofelijk veel vissen en het koraal was erg mooi. Je zwom hier letterlijk tussen de scholen vissen van allerlei kleuren! Zebraachtige vissen, fel gele, groene, blauwe, rode enz. Heel erg cool! Tijdens het snorkelen kregen we ook een duikintroductie, na het pak aangekregen te hebben zei de instructeur; adem maar eens onder water, en ik verwachte dat we af en toe omhoog zouden gaan maar vanaf het begin een half uur onder water gebleven tot 5 meter diep. Dit was wel spannend want ik zonk telkens naar de bodem en moest me afzetten op de bodem en vroeg me na een tijdje af of ik wel omhoog zou kunnen komen als ik geen lucht zou krijgen, maar gelukkig ging dit allemaal goed. Ik vond het duiken erg leuk en wil waarschijnlijk in Cairns mijn duikbrevet gaan halen.
Daarna zijn we gaan lunchen erg uitgebreid en lekker. Even weer een hoop vitaminen binnen gekregen. Er was ontzettend veel te eten dat ik wel elke maaltijd voor twee personen gegeten heb. 's-avonds hebben we ergens anders voor anker gelegen en wat gedronken en gaan slapen. Er waren een hoop vissen aan het spetteren rond de boot, het leek wel of haaien vissen aan het opeten waren. Ik sliep met nog 12 personen in een kombuis in normale bedden, wat af en toe vrij krap was.
De volgende dag zijn we verder gevaren naar Whithaven beach. Dit moet volgensmij het mooiste strand van de wereld zijn met blauw water en wit zand. Dit was een ongelofelijk mooi strand! Helaas was er veel bewolking maar na een tijdje toch nog een uurtje zon gehad! Zie de foto's! Hier was ook nog een uitzichtpunt naar de andere kant van het eiland, dit was echt een belachelijk mooi uitzicht wat je normaal op posters ziet die je in de winkel kan kopen (zie foto's). Hier ben ik met twee nederlanders naartoe gelopen, onderweg nog een salamander van een dikke meter tegengekomen die daar rustig rondliep.
Daarna doorgevaren naar een volgende snorkelspot. Dit was nog mooier dan de vorige spot! Hier waren echt duizende vissen waar je tussendoor kon zwemmen en je echt het gevoel had dat je zelf ook een vis was (wat de vissen vast ook dachten) De vissen waren ook totaal niet bang en zwommen letterlijk recht op je duikbril af en op het laatste moment bogen ze af, ongeloofelijk! Ook hier waren veel verschillende vissen. Helaas was het bewolkt, als de zon had geschenen was het vast allemaal nog veel mooier geweest. Ook was er 1 enorme vis die daar altijd rondhangt en zelfs een naam gekregen had van de locals. Deze was een meter lang en ook totaal niet bang voor mensen. Bij dit koraal heb ik ook een hoop foto's gemaakt en filmpjes, niet allemaal even scherp maar erg cool!
De volgende dag zijn we nog een keer gaan snorkelen en daarna was het plan om terug naar de haven te zeilen. Maar het probleem was dat de motor niet starte omdat de accu leeg was. Na 2 uur aankloten en niet echt het weten waar ze mee bezig waren konden we eindelijk weg varen en gaan zeilen, maar niet voor lang... Na 10 minuten zeilen in de storm (het waaide nog harder dan de vorige dagen) scheurt het grootzeil compleet door midden met een harde KKKKRRRRRRR. Erg grappig als ik terug keek op mijn camera, een foto van een kapotte motor en de volgende foto van een doormiddengescheurd zeil. Hierdoor zijn we alleen doorgezeild op de stormfok. Er waren erg hoge golven met schuimkoppen erop, en de golven sloegen over de boot heen waardoor iedereen een geel regenpak aangedaan had. De laatste dag was dus een dag vol avontuur. Terug in de haven eindelijk weer even kunnen douchen en alle natte spullen kunnen drogen. 's-avonds nog een erg gezellige afterparty gehad in de velen kroegen van Airley beach.

donderdag 14-10-2010

Eindelijk weer eens kunnen uitslapen, wat ik echt nodig had na zo'n druk programma. Vandaag een rust dag gehad, geinformeerd voor eventueel werk op een zeilcruise en ook in de haven wat geinformeerd. Geinternet, boodschappen gedaan enz. Nog meer mensen ontmoet van mijn beginnersgroep en hier samen mee gegeten en bijgepraat.

Vrijdag 15-10-2010

Vandaag was ik van plan om de bus te pakken naar Townsville, uiteindelijk niet gedaan omdat het erg mooi weer was, leuk was met de startersgroep en nog geinformeerd had naar eventueel werk. Een hele tijd bij het openbare lagoon gebakken met een graden celsius van 30. Ik hoorde dat in nederland de ruiten van de auto´s gekrabt moesten worden vanwege vorst, erg moeilijk om voor te stellen. Vandaag weer samen gegeten met de beginnersgroep, nu waren we zelfs met 10 personen, dit was erg gezellig.

zaterdag 16-10-2010

Om 9 uur de bus gepakt naar Townsville, die een uur vertraging had maar gelukkig kon ik mij vermaken bij de zaterdagmarkt met leuke live muziek.

Groeten vanuit Townsville!

  • 22 Oktober 2010 - 08:43

    Lauwness:

    Ja het is hier een stuk kouder ja... Maar vet om te zien dat je daar alle dingen kan doen die je hier al vet vond! En praat je al een beetje ''slang''?

    Aiii

  • 22 Oktober 2010 - 09:57

    Jax:

    Ghehe winterjassen en sjaals zijn hier idd al nodig. Geniet er maar van daar. Leuke avonturen, je eigen Expeditie Ruud. Ai

  • 22 Oktober 2010 - 10:39

    Pleun:

    Daaaamn.. Ik heb net een week flinke griep gehad en jij ligt daar maar te bakken :D.

    Super vet Ruud, chillen op strandje, varen, duiken etc!.

    Foto's zijn btw ook super goed gelukt. Vooral die onderwater foto's!

    Grtzz

  • 22 Oktober 2010 - 11:40

    Freek:

    Damn, die verhalen over dat duiken met al die vissen en de stranden met het surfen zorgt ervoor dat het bij mij ook wel begint te jeuken :).

    Als zo'n duikcursus een beetje betaalbaar is daar zou ik dat zeker doen. Ik heb het ook altijd willen doen maar nooit in de gelegenheid ervoor geweest.

    Gr

    Freek

  • 22 Oktober 2010 - 13:33

    Bonmie:

    wat een zeiltocht,moterpech en een gescheurd zeil!een hele belevenis duiken tussen al die mooie vissen!geniet er maar lekker van.

  • 22 Oktober 2010 - 13:49

    Henrie:

    Leuke blog weer! :D

  • 22 Oktober 2010 - 19:32

    Papa:

    Zondagmiddag bij Freek op zijn verjaardag zal ik opa uden printjes van je reisverslagen geven !!
    Heb je iets aan je zeildiploma's ?

  • 23 Oktober 2010 - 07:16

    Michal:

    Hahaha, Ruud! Heel herkenbaar je verhaal over Castaway. Blijkbaar doet de gekke piloot dit bij elke nieuwe passagier. Bij mij namelijk ook! Geweldig!

    Cheers, Michal

  • 23 Oktober 2010 - 09:19

    Lonneke:

    Oh mijn god, zo gaaf om je eigen expeditie robinson dag en nachtje te hebben! En ik weet hoe mooi snorkelen (en duiken waarsch nog meer) kan zijn op de goede locatie. Het is zo vet om tussen de scholen tropische vissen door te zwemmen, waarschijnlijk een van de mooiste dingen van je reis dus geniet er volop van! Fijn dat de camerabag zijn werk goed doet trouwens ;) ideaal simpel dingetje is dat..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Agnes Water

Going to OZ!

Recente Reisverslagen:

03 Januari 2011

-Made in Taiwan-

20 December 2010

Woolloomooloo, hoe-voel-oe?

13 December 2010

Living the farmers live on a farm

09 December 2010

Driving down the Great ocean road!

26 November 2010

Cruising down the big roads
Ruud

Dit is mijn dagboek van mijn reizen! veel leesplezier!

Actief sinds 13 Sept. 2010
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 22323

Voorgaande reizen:

03 April 2012 - 19 Juni 2012

Sawadee! southeast Asia

14 September 2010 - 23 December 2010

Going to OZ!

21 April 2013 - 30 November -0001

Working and living on SXM Sint Maarten

Landen bezocht: